Begrijp mij goed: ik bedoel het zeker niet verkeerd (wil niemand tekort doen), en denk nog steeds dat de basis van een uitvoerig bewerkte foto nog steeds goed moet zijn. Maar als ik dan lees dat wordt geadviseerd om het licht dat valt op de staart van een hond toch iets lichter te maken, of een riethalm weg te poetsen, worden foto's dan niet steeds minder realistisch?
Voor de duidelijkheid, ik heb nog nooit met een bewerkingsprogramma gewerkt, maar ben wel voornemens hier over een paar maanden een cursus voor te gaan doen om in ieder geval de basis te leren. Hierbij wil ik gevoelsmatig de oorspronkelijke foto zoveel mogelijk in tact laten, maar wel foutjes leren bijwerken.
Ik hoop dat ik mijn gevoel een beetje juist heb kunnen overbrengen. Ik wil graag de techniek van de camera, de compositie, gebruik van licht etc allemaal beter onder de knie krijgen, maar voor mij is de perfecte plaat een die uit mijn camera komt rollen en niet uit een bewerkingsprogramma.
Ik loop nu de kans dat als ik een bewerkingsprogramma onder de knie ga krijgen, zelf bovenstaande tekst geweld aan ga doen, haha, maar ben wel nieuwsgierig hoe andere hobbyisten de balans weten te vinden tussen een goed geschoten plaat en de bewerking die er achteraf op los wordt gelaten.