Het is 21 jul 2025 08:39

Auteur Olympus OM-D-E M10 ervaringen
 Olympus OM-D-E M10 ervaringen
BerichtGeplaatst: 04 feb 2017 12:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zijn er forumleden die met mij hun gebruikerservaringen willen delen over de Olympus OM-D-E M10 (mark1)?

Ik zoek, met een budget van rond de €350,- (occassion) voor naast mijn Sony A77ii, een leuke en compact systeemcamera en mijn oog is op deze Olympus gevallen. Waarom?

- retro uiterlijk
- verwisselbare lens (met adapter ook voor old school lenzen)
- goede specs (o.a. wifi, 16 MegaP, stabilisatie in de body, iso tot 25600, sluitertijden van 1/4000 - 60 sec.)
- vroeger was ik al fan van Olympus
- goede review Tony Northrup

Fotografie

Laatst bijgewerkt door AlphaJoost op 10 feb 2017 10:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 01:11 
Lid
Fotografie

Inmiddels toch ook de D10 mark II toegevoegd aan de opties. Niets menselijks is mij vreemd en de upgrades t.o.v. de mark I zijn wel aantrekkelijk. :)

Ook een nieuwe behoort misschien wel tot de opties, zeker toen ik zag dat bij de Media Markt (euhh, geen fijne winkel...) de mark II in de aanbieding is voor €599,- Omdat ik om te beginnen het hippe systeemcameraatje eerst wel eens in de hand wou hebben, én omdat ik toch in de buurt was, gister maar even naar de Duitse dozenschuiver geweest.

De aanbieding bleek helaas niet te gelden voor de zwart/zilveren uitvoering, maar alleen voor de zwarte uitvoering. En hierbij was ook niet de gewenste ultra dunne 14-42 lens, maar met een standaard lens met dezelfde waarden.

Ik heb nog niet besloten, maar ben wel erg gecharmeerd van het kleine hipster cameratje. Mooi compact leren hoesje er om en het is wel een erg gave straat- en reiscamera die ook technisch zeker zijn mannetje staat.

Conclusie: ik probeer mij nog even in te houden, maar vrees dat als de gewenste uitvoering met de gewenste lens in de aanbieding komt, dat ik de verleiding niet kan weerstaan. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 feb 2017 10:05 
Lid
Fotografie

Het is de Olympus OM-D 10 mark II geworden. Goede deal via een kennis, samen met een 12-50 lens, twee accus's en een grip. Hij maakt nu de stap omhoog naar een OM1, de grotere broer van de D10. Nu met spanning en enige ongeduld op de pakketdienst wachten.

Bij een Chinese dozenschuiver een leren snuithoes met riem besteld en om het setje nu helemaal af te ronden als ideaal reissetje, is de volgende wens een 17 mm pancake. Happy chappy hier :)

BerichtGeplaatst: 10 feb 2017 12:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
En waarom niet terug naar de roots met een analoge Olympus, als je toch al een goede digitale camera hebt.... deze week een OM10 met diverse lenzen opgehaald, ter completering van mijn OM2n. Als je daarmee mag werken, vergeet ik even mijn Canon 1Ds en Canon 1D (hoe mooi die ook zijn) want met een analoge camera is het fun fun fun ...

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 10 feb 2017 17:12 
Lid
Fotografie

Henk47 schreef:
En waarom niet terug naar de roots met een analoge Olympus, als je toch al een goede digitale camera hebt.... deze week een OM10 met diverse lenzen opgehaald, ter completering van mijn OM2n. Als je daarmee mag werken, vergeet ik even mijn Canon 1Ds en Canon 1D (hoe mooi die ook zijn) want met een analoge camera is het fun fun fun ...

Terechte vraag/opmerking.ik ben echter nog maar een beginnende hobbyist en voor de gang naar analoog wil ik echt veel beter vertrouwd zijn met het spel van handmatig instellen, composities, licht etc. Een vintage Oly zou over een paar jaar wel leuk zijn hoor!

BerichtGeplaatst: 11 feb 2017 14:25 
Lid
Fotografie

AlphaJoost schreef:
Henk47 schreef:

Terechte vraag/opmerking.ik ben echter nog maar een beginnende hobbyist en voor de gang naar analoog wil ik echt veel beter vertrouwd zijn met het spel van handmatig instellen, composities, licht etc. Een vintage Oly zou over een paar jaar wel leuk zijn hoor!

Goed idee! En dan inderdaad de OM-serie. Wat ik zo leuk vind aan Olympus is hun consistente manier van ontwerpen. Bij de prachtige camera waarvan je hier een foto hebt gepost, zie je die randjes in de bovenkap die de OM-serie ook al had, en ook de benaming van de lenzen nog steeds hetzelfde. Mijn lenzen zijn E.Zuiko, dat wil zeggen een 5 lenzer (ze tellen gewoon met het alfabet) dus de lens op je plaatje een M.Zuiko heeft 12 glasdelen inside...
Veel plezier met je Olympus, welk model je ook kiest!

BerichtGeplaatst: 11 feb 2017 14:27 
Lid
Fotografie

Ik zag eergisteren op de Catawikiveiling een analoge meetzoekercamera Olympus-ACE, prachtig om te zien... Had ik graag gehad, maar bij 85 euro ben ik toch maar afgehaakt, er was kennelijk iemand die er nog veel méér voor over had....

BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 14:44 
Lid
Fotografie

Henk47 schreef:
Ik zag eergisteren op de Catawikiveiling een analoge meetzoekercamera Olympus-ACE, prachtig om te zien... .

Niet alleen om te zien hoor. Naast mijn Sony A77, heb ik nu een compact Olympus reissetje. Prachtig om te zien, maar ook super in gebruik. De 12mm 2.0 lens is misschien/waarschijnlijk de scherpste die ik heb van mijn 8 lenzen.

Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp