Henry, gemiddeld (!) is 1 op de 100/150 foto's 'gelukt'... Zelden zitten er meer geslaagde tussen. Wel vaak zo'n serie waar dan geen enkele 'gelukte' foto tussen zit. Ik heb het vermoeden dat bij jullie meer foto's geslaagd zijn, maar dat kan ik fout hebben.
@Frans, mijn grootste opening van m'n 500mm is F/4.5, maar ik weet dat als ik dan een foto maak dat hij niet scherp is. Dus vandaar dat ik tussen F/5.6 en F/8 varieer.
Ik kan mijn ISO wel opvoeren naar 1250/1600, maar dan kan ik het helemaal vergeten, je hebt dan meer ruis dan foto en scherpte/detaillering is ver te zoeken. Ik heb nog nooit ( 1 uitzondering, maar die foto was ook mislukt ) zo'n hoge ISO-gebruikt.
Dus: maximaal ISO-640 en F/5(.6), als je de camera + onderwerp heel stabiel houd kan het wel (:
viewtopic.php?f=161&t=87525&p=1060876#p1060876 ).
@Gotchas / Wendy, het is bij ( bijna ) elke foto weer een 'strijd' tegen de ruis en scherpte, dat ben ik zat...
Er zijn ontzettend veel dagen waarop ik terug kom met honderden foto's, maar dat er niets tussen zit. Dat accepteer ik ook wel.
@Hans, dank voor je genomen moeite!
De foto mist ( in mijn ogen! ) teveel contrast en details. Oogje ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe je dat doet?
@Rob, ik denk dat het tijdperk waarin je toen fotografeerde niet mee helpt.