Van
deze site heb ik de volgende info gehaald:
The 100 ISO JPEG crop from the D7100's 24.1 Megapixel sensor looks crisp, clean and noise free. There's no texture where there shouldn't be, either in the wall to the right of the memorial panel, in the text panel, or the darker wood surround. The 200 ISO crop is also pretty impressive and though there is a small difference, you'd have to be looking very hard to notice it. 400 ISO is the setting at which noticeable noise textures begin to appear; in this crop you can see a slight graininess in the wall and the text isn't quite as crisp as in the first two crops. But you'd need to be pixel-peeping to spot these changes, and the 800 and 1600 crops, though each shows a marginal increase in noisiness, are holding up well enough for 100 percent reproduction.
At 3200 ISO the noise is beginning to interfere with smaller detail and the text is now beginning to look quite bitty, but for reproduction at less than 100 percent 3200 ISO is perfectly practicable. It's not until 6400 ISO that we reach the stage where there's as much noise as image data, and at 12,800 ISO all but the coarsest image detail succumbs to the increasing noise.
Omdat ik te lui ben, heb ik Google Translate gevraagd om deze twee alinea's voor me te vertalen. Hieronder het resultaat:
De 100 ISO JPEG crop uit de D7100 de 24.1 Megapixel sensor ziet er fris, schoon en ruisvrij uit. Er is geen structuur waar deze niet hoort te zijn, niet in de wand aan de rechterkant van het Memorial paneel, in het tekstpaneel of het donkere hout. De 200 ISO ruis is ook vrij indrukwekkend en al is er een klein verschil, je zou erg goed moeten zoek om het op te merken. 400 ISO is het decor waarin merkbare ruis textures beginnen te verschijnen; in deze crop kunt u een lichte korreligheid te zien in de muur en de tekst is niet zo scherp als in de eerste twee crops. Maar je zou een "pixel gluurder" moeten zijn om deze veranderingen te spotten en de 800 en 1600 crops tonen elk een marginale toename van ruis, maar houden goed stand bij een 100 procent vergroting.Bij 3200 ISO begint de ruis zich te mengen met kleinere details en de tekst begint nu heel Bitty om te kijken, maar bij een vertoning op minder dan 100 procent, 3200 ISO is perfect werkbaar. Pas op 6400 ISO bereiken we een moment waarbij er net zoveel ruis als beeld in de foto zit, en bij 12.800 ISO bezwijken de meest grove beelddetails onder de toenemende ruis.Zoals je ziet: jouw camera kan veel meer aan dan jij denkt. ISO500 is echt niet de maximum hanteerbare ISO-waarde. De ruis die jij van tijd tot tijd in je foto ziet komt omdat je die er zelf inbrengt door in de nabewerking de foto op te lichten. Dit moet je dus niet doen. Liever de foto iets donkerder maken, maar niet oplichten. Zeker geen 1,5 stop! Dit is echt veel te veel.
