Het is 17 mei 2025 17:56

Auteur Is dit een goede lens?
 Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 21:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry had het over het bokeh van een 50 mm lens. Ik vroeg mij af of onderstaande lens geschikt is voor dit doel en mijn camera D3200 Nikon. Ik zie bijna alleen maar positiefe recensies. Maar jullie weten vast nog wel wat nadelen die ik ook moet weten. Voordelen mogen overigens ook. Allvast bedankt.

https://www.cameranu.nl/nl/p187514/nikon-af-s-50mm-f-1-8g-objectief#tab-reviews

Frans

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 21:34 
Lid
Fotografie

Wat ik me dan afvraag: wat is je 'doel'?
Ik heb zijn voorganger (AF-D, die niet werkt op jouw D3200) en bevalt goed.
De AF-D versie maakt een behoorlijk hoop herrie tijdens het zoeken van het scherpstelpunt. Ik neem aan dat de AF-S daarin beter is. Scherpte is prima.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 21:36 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Wat ik me dan afvraag: wat is je 'doel'?
Ik heb zijn voorganger (AF-D, die niet werkt op jouw D3200) en bevalt goed.
De AF-D versie maakt een behoorlijk hoop herrie tijdens het zoeken van het scherpstelpunt. Ik neem aan dat de AF-S daarin beter is. Scherpte is prima.

Ik wil graag wat meer onderwerpen fotograferen die goed loskomen van de omgeving. Ook een wat lichtsterkere lens naast mijn zoom 18-300 lijkt mij een goede combi.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 21:41 
Lid
Fotografie

:up
Wat zijn de onderwerpen die je dan wilt fotograferen als ik vragen mag? Zijn die op grote afstand, of juist niet? Want 50mm is wel wat kort.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 21:43 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
:up
Wat zijn de onderwerpen die je dan wilt fotograferen als ik vragen mag? Zijn die op grote afstand, of juist niet? Want 50mm is wel wat kort.

Meer binnenshuis. Potretten, Voor grote afstand heb ik natuurlijkmijn Sigma 18-300.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 21:44 
Lid
Fotografie

Dan doe je naar mijn mening een goede koop met de 50mm!

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 23:47 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Een 50mm op je Nikon wordt " 75 mm" en een ideale lens voor portret fotografie mijn's inziens. Veel plezier ermee!!

Heb je al eens een oude lens uit het " analoge tijdperk " met " Nikon vatting " op je toestel gebruikt? zelf doe ik dat regelmatig op m'n Nikon D80 en zeker de moeite waard.

Grts
Marsel

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 00:07 
Lid
Fotografie

Voordeel: Dit is gewoon een goede lens!
Nadeel: Dit objectief maakt prachtig scherpe foto's, ook bij weinig licht. Ik verwacht dat je zult zien dat de beeldkwaliteit echt beter is dan die van je Sigma 18-300mm lens. Dit kan ertoe leiden dat je gaat overwegen om de Sigma "te upgraden". Als je dit doet kan deze aankoop je in de toekomst dus geld kan gaan kosten.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 01:08 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Voordeel: Dit is gewoon een goede lens!
Nadeel: Dit objectief maakt prachtig scherpe foto's, ook bij weinig licht. Ik verwacht dat je zult zien dat de beeldkwaliteit echt beter is dan die van je Sigma 18-300mm lens. Dit kan ertoe leiden dat je gaat overwegen om de Sigma "te upgraden". Als je dit doet kan deze aankoop je in de toekomst dus geld kan gaan kosten.

Dit nadeel neem ik op de koop toe. :). Ga hem binnenkort kopen. Bedankt voor de adviezen. :up

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 01:15 
Lid
Fotografie

Let op!
Een zoomring zit niet in/op het objectief, dus dat wordt bewegen. :DD

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 01:50 
Lid
Fotografie

Ik heb 3 50mm lenzen gehad.
De 50 F1.8 (pastic fantastic) wat een goedkoop en leuke lens was. Die heb ik inmiddels terug van de hand gedaan.

De 50mm F1.4 Deze kost wel al wat duurder maar is vooral in bouwkwaliteit beter. Ook geen zware lens waardoor ik die nog steeds gebruik.

Ik heb dan ook nog de 50mm F1.2 Deze gebruik ik wat minder omdat hij wat zwaarder is. Het is tevens een L lens. Dus zeer degelijk maar ook behoorlijk duur.

Mijn conclusie is dat dit een lens is welke ieder fotograaf zou moeten hebben.
Je kan er zowat alle algemeen werk mee doen.
Binnen in huis heb je echter wel wat plaats nodig om een full body portret te kunnen maken. Dat is zowat het enige nadeel aan die lens. Daarom dat veel mensen er ook nog een 35mm of zelfs een 24mm bij nemen om ook dat te kunnen doen.

Ik heb nu in algemene termen gesproken over 50mm. Echter is het zo dat die in verschillende versies komt. Dat is bij Canon niet anders. Dus daar durf ik nu niet over uit te spreken of de lens die jij voorstelt ook de beste is uit de 50mm reeks van Nikon. Ook opletten dat hij past op uw camera. Bij Nikon is het zo dat sommige lenzen niet passen op moderne body´s. Bij Canon bestaat dat verschil niet.

1 ding is wel zeker. 50mm is een zeer leuke lens waar je veel plezier aan zal hebben.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 07:31 
Lid
Fotografie

Het ongenuanceerde verhaal: Nikon heeft sinds 1959 tot op heden de DSLR lenzen allemaal dezelfde lensvatting meegegeven. Hierdoor is het geen probleem om welke oude Nikon DSLR lens te koppelen aan een nieuwe Nikon body.

Nikon heeft wel enige tijd geleden sommige bodies niet meer voorzien van een scherpstelmotor. Het betreft hier met name de goedkope instap-modellen. Om toch met deze bodies het autofocussysteem te kunnen gebruiken, moet er een scherpstelmotor in de lens zitten. De Nikon 50mm f/1.8G bezit zo'n scherpstelmotor. Als de camerabody ook een scherpstelmotor heeft, dan kun je ook het autofocussysteem gebruiken als een lenzen niet over een scherpstelmotor beschikt. De lenzen zonder een scherpstelmotor zijn in de regel wat goedkoper.

De nieuwste serie lenzen (de G-types), beschikken niet meer over een diafragmaring. Het verstellen van het diafragma moet bij deze lenzen electronisch gebeuren (door het verstellen van het draaiwieltje op de camerabody), iets wat we eigenlijk tegenwoordig normaal vinden. Bij de oude lenzen zou je het diafragma ook nog handmatig via de diafragmaring kunnen verstellen. Wil je bij deze oudere lenzen de electronisch diafragma instelling kunnen gebruiken, dan moet je de diafragmaring in een bepaalde stand zetten. Deze stand kun je op de lens ook nog eens vergrendelen.

Geïnteresseerd naar het genuanceerde verhaal over de Nikon lensvattingen? Hans Braakhuis heeft daar flink wat tekst aan gewijd. Die tekst vind je hier. De tekst van Hans vereist wel wat "doorzettingsvermogen", want voor de echte beginner is die minder toegankelijk.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 17:12 
Lid
Fotografie

Henry schreef:

Geïnteresseerd naar het genuanceerde verhaal over de Nikon lensvattingen? Hans Braakhuis heeft daar flink wat tekst aan gewijd. Die tekst vind je hier. De tekst van Hans vereist wel wat "doorzettingsvermogen", want voor de echte beginner is die minder toegankelijk.

Wel geïnteresseerd maar deze info is mij even te machtig. Maar daar had je ook al voor gewaarschuwd. Geeft niets. Ik heb de file gedownload zodat ik het eventueel later als opzoek werk kan gebruiken.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 17:15 
Lid
Fotografie

Marsel Wauters schreef:
Een 50mm op je Nikon wordt " 75 mm" ........

Een 50mm is op een Full Frame 50mm, en dat is hij op een APS-C (Cropfactor) ook.
Je beeldhoek veranderd.

Is dit een goede lens?
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017 17:23 
Lid
Fotografie

Op deze site van Kenrockwell wordt het beter uitgelegd, maar het is wel in het Engels. Op zoek naar een handige tabel? Die vind je bijvoorbeeld in het artikel van Nikon support of bij de Nikonians.

Achter deze link vind je een lijst met Nikon-afkortingen (afko's)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp