https://www.cameranu.nl/nl/p187514/niko ... ab-reviews" onclick="window.open(this.href);return false;
Frans

Ik wil graag wat meer onderwerpen fotograferen die goed loskomen van de omgeving. Ook een wat lichtsterkere lens naast mijn zoom 18-300 lijkt mij een goede combi.Matthijs schreef:Wat ik me dan afvraag: wat is je 'doel'?
Ik heb zijn voorganger (AF-D, die niet werkt op jouw D3200) en bevalt goed.
De AF-D versie maakt een behoorlijk hoop herrie tijdens het zoeken van het scherpstelpunt. Ik neem aan dat de AF-S daarin beter is. Scherpte is prima.

Meer binnenshuis. Potretten, Voor grote afstand heb ik natuurlijkmijn Sigma 18-300.Matthijs schreef:
Wat zijn de onderwerpen die je dan wilt fotograferen als ik vragen mag? Zijn die op grote afstand, of juist niet? Want 50mm is wel wat kort.

Dit nadeel neem ik op de koop toe.Henry schreef:Voordeel: Dit is gewoon een goede lens!
Nadeel: Dit objectief maakt prachtig scherpe foto's, ook bij weinig licht. Ik verwacht dat je zult zien dat de beeldkwaliteit echt beter is dan die van je Sigma 18-300mm lens. Dit kan ertoe leiden dat je gaat overwegen om de Sigma "te upgraden". Als je dit doet kan deze aankoop je in de toekomst dus geld kan gaan kosten.

Wel geïnteresseerd maar deze info is mij even te machtig. Maar daar had je ook al voor gewaarschuwd. Geeft niets. Ik heb de file gedownload zodat ik het eventueel later als opzoek werk kan gebruiken.Henry schreef:
Geïnteresseerd naar het genuanceerde verhaal over de Nikon lensvattingen? Hans Braakhuis heeft daar flink wat tekst aan gewijd. Die tekst vind je hier. De tekst van Hans vereist wel wat "doorzettingsvermogen", want voor de echte beginner is die minder toegankelijk.