Het is 08 jun 2025 21:06

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Rondom mijn woonplaats
 Rondom mijn woonplaats
BerichtGeplaatst: 24 feb 2017 21:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fraaie plaat! Mooi kleuren en de weerspiegeling is prachtig.

Over je vraag; Je zou het beter kunnen bijsnijden in Lightroom en dan exporteren. Let vooral op het formaat tijdens het exporteren van de foto. Heb je deze foto verkleint? Ik heb van forumleden geleerd dat wanneer je een foto 750x750 formaat geeft, dan heb je kans dat deze weer wat onscherp wordt en moet je het toch nog weer even nascherpen.
Over je foto; Er is voor mij genoeg detail te zien, ik krijg geen gevoel van onscherpte of andere tekortkomingen

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Rondom mijn woonplaats
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017 10:27 
Lid
Fotografie

Prachtig gebied rond Nijmegen. Ooipolder?
Mooie foto ook met vooral een mooie compositie.

Ken het programma van Sony niet.
Dus daar kan ik je niet mee helpen.
Dat er kleine verschillen zijn bij verschillende programma's verbaast me niet.
In een wat lichtere variant zie je wat meer details in de donkere delen.
Tot zover niet heel veel spannends.
Beide foto's zijn opgeslagen als sRGB dus daar zit het verschil niet in.

Ik stuitte wel op een ander probleem.
Gelukkig zit de exif nog wel in je foto.
Sluitertijd 1/25 seconde. Weet niet of je een vaste hand hebt, een statief gebruikt hebt of beeldstabilisatie maar persoonlijk zou ik gaan voor kortere sluitertijden.

Diafragma-getal 18 bij een brandpuntsafstand van 18 mm.
Dat geef een heel kleine lensopening (diameter van 1 mm) waarbij diffractie optreedt.
Zie ook http://focusmedia.nl/nieuws/diffractie.html
Het resultaat is dat de scherpte niet optimaal kan zijn.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rondom mijn woonplaats
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017 11:57 
Lid
Fotografie

Voor mij de update, die heeft net wat meer detail in de donkere delen en dat is wat jij volgens mij ook in groot formaat zag.

Aansluitend op de tips die Frans heeft gegeven, nog maar een tip. Landschapsfoto's worden in het algemeen gemaakt met een zo groot mogelijke scherptediepte. Dat had je begrepen aangezien je diafragma f/18 hebt ingesteld. Wat Frans al heeft aangestipt is dat bij zo'n grote f-waarde je last hebt van diffractie waardoor je foto onscherper wordt. In het algemeen: ga niet hoger dan f/16, beter is het om f/14 of f/11 te nemen. De grootst mogelijke scherptediepte krijg je door je lens in te stellen op de hyperfocale afstand. Je hebt deze foto genomen met een brandpuntsafstand van 17mm. Voor jouw Sony camera in combinatie met het door jou ingestelde brandpuntsafstand van 17mm is de hyperfocale afstand 1,29meter. Door op deze afstand scherp te stellen bereik je dat alles tussen 0,6 meter en oneindig scherp in de foto komt. Hier ga je met name veel plezier van hebben als er in de voorgrond ook iets zit. In jouw geval zit er water, waardoor je er minder plezier van gaat hebben, maar toch.... het is goed om te weten. Uit de exif van je foto blijkt niet wat je focus-afstand is geweest, maar als je automatisch hebt scherpgesteld, dan zou dit zomaar de boom in de verte geweest kunnen zijn. Stel deze stond op 40 meter, dan begint de scherpte op 1,24 meter, zo'n 60 cm verder dan nodig was geweest.

Rondom mijn woonplaats
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017 12:42 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik ga ook voor je update, meer detail in de donkere, maar ook in de lichte delen. :up

De tips van Frans en Henry zijn hele goeie tips om mee te nemen naar je volgende foto's. :)

Rondom mijn woonplaats
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017 13:14 
Lid
Fotografie

Ik denk ook dat als je wat speelt met een bewerkingsprogramma, dat je nog meer uit de foto kunt halen; de foto heeft mooi licht

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp