Als je iets wilt leren heeft het helemaal geen zin om een perfecte foto te plaatsen, zeker niet als je niet in staat bent om deze te reproduceren (omdat die per ongeluk zo uit de camera is gekomen). Juist van je fouten leer je het meest, dus wat dat betreft: goede foto's om van te leren!
In foto 1 komt het licht van achter Jip. Dit is de reden dat zijn gezicht wat donkerder is. Als je aan de andere kant had gestaan, had de belichting er al heel anders uit gezien. Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo ook nu. Tegen het licht in kijken leidt vaak tot dichtgeknepen oogjes...
De groene zweem komt (zoals Frans al heeft aangegeven) van het teruggekaatste licht. Licht wat dus van het gras of de bladeren afkomstig is. Dit groene licht is moeilijk uit een foto te verwijderen omdat er vaak ook licht rechtstreeks op je model valt en dat licht heeft niet die groene zweem. Wat Frans al heeft aangegeven: probeer dit soort situaties te vermijden. Betekent dit dat je dan maar geen foto's meer moet maken in een bos of op een grasveldje? Wel nee! Gewoon doen, maar wees je wel bewust van de mogelijke aanwezigheid van een groen zweempje.
In foto nr 2 komt het licht al meer van opzij. De rechterkant van het gelaat (van voor gezien) vangt veel licht en de linkerkant zit voornamelijk in de schaduw. Ook hier had je dit kunnen voorkomen door een iets andere positie te kiezen. Ook hier geldt dat tegen het licht in kijken vaak leidt tot dichtgeknepen oogjes.
Over het fotograferen in de volle zon nog een algemene opmerking. Volle zon leidt tot felle verlichting van je model (met kans op overbelichte plekken; zie het sommige plekken in het haar van Jip in nr 1) en donkere schaduwen. Het is beter om te wachten op een vriendelijk wolkje of gewoon de foto op een andere plek (in de schaduw) te maken.
Ik weet niet hoe groot je kleinkinderen zijn en hoe groot je zelf bent, maar je hebt de foto mooi op ooghoogte gemaakt.

De foto van Jip vind ook ik (net als jijzelf) iets te krap aangesneden, die van Tijn spreekt me meer aan. Als je de foto's in een lijstje plaatst, dan bestaat er een kans dat er alsnog wat haar achter het frame zal verdwijnen. Persoonlijk zou ik de portretten iets ruimer kaderen.
In beide foto's heb je voldoende afstand genomen tot je achtergrond waardoor deze er mooi wazig op staan.