Het is 27 jul 2025 17:44

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Tijn en Jip
 Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 23:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aal enige tijd geleden in de Herfst deze potretjes gemaakt. Ik vindt beide potretjes wel aardig maar met de kennis van nu vindt ik de 1e te krap in het kader en de 2e hard in het licht. Toch wil ik ze jullie niet onthouden en wil graag jullie mening hierover horen.

1) Jip

Fotografie

1/200 sec. f/6,3 102 mm iso 100

2) Tijn

Fotografie

1/250 sec. f/6,3 102 mm iso 100

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 23:29 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je hebt zelf reeds alles gezegd over deze beelden,... dit wil zeggen dat je je fouten van zes maanden
geleden nu ook zelf goed ziet :up

Wat je bedoeling is, om deze beelden hier (inclusief de minpunten) hier nog eens te plaatsen ?

Dit ontgaat me wat... sorry... :(

DD.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 23:34 
Lid
Fotografie

Daniel Doyen schreef:
Je hebt zelf reeds alles gezegd over deze beelden,... dit wil zeggen dat je je fouten van zes maanden
geleden nu ook zelf goed ziet :up

Wat je bedoeling is, om deze beelden hier (inclusief de minpunten) hier nog eens te plaatsen ?

Dit ontgaat me wat... sorry... :(

DD.

Ik was nieuwsgierig of ik dat goed zie en ook of er nog andere opmerkingen zijn. Ik ben met je eens dat het wat tegenstrijdig is. Zo voelt het ook voor mij omdat het mijn kleinkinderen betreft en ik het ondanks de technische kant toch wel leuke foto's vindt.

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 07:48 
Lid
Fotografie

1e vind ik de oplichtende oortjes nog wel leuk. Maar je geeft het zelf al aan. Zal maar niet zeggen kiekjes. leuke kleinkinderen.

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 12:44 
Lid
Fotografie

Wim schreef:
1e vind ik de oplichtende oortjes nog wel leuk. Maar je geeft het zelf al aan. Zal maar niet zeggen kiekjes. leuke kleinkinderen.

Hoi ik ben niet tegen het woord kiekjes maar dan ook graag uitgelegd. Ik hoop dat mensen zich realiseren dat niet iederen vanaf het eerste moment top kan zijn. Ik weet gerust wel dat ik nog heel veel vooruitgang moet boeken. Maar dat kan beter met inhoudelijke kritiek en adviezen. Ik wordt toch op dit forum min of meer uitgenodigd om het op die manier te leren. Ik vindt wel dat vanaf het begin de lat erg hoog ligt. Maar ik ben op zich blij met de adviezen en probeer ze ook in de praktijk te brengen. De ene keer lukt mij dat beter dan de andere. Achteraf heb ik wat spijt dat ik deze potretjes geplaatst heb.

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 13:15 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
Achteraf heb ik wat spijt dat ik deze portretjes geplaatst heb.

Think before you act ! :D

Dit is niet slecht bedoeld hoor frako,... maar met nadenken over je foto's voor je ze post,... wel dat is ook een manier van vooruitgang te boeken...alleen als je zelf kritisch naar je eigen foto's kijkt, ga je echt vooruitgaan :vlag

Dat het je eigen klein kinderen zijn maakt voor ons minder uit natuurlijk :)

DD. ;)

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 13:28 
Lid
Fotografie

Misschien nog een leerpunt.

Als je in een bosrijke omgeving foto's maakt krijg je meestal te maken met forse groene weerkaatsing op je model.
Dat wordt bijna nooit erg gewaardeerd.

De lat hoog? Jazeker maar bedenk dat je daar meer aan hebt dan of geen commentaar of oh en ah's.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Denk dat eenieder zich realiseert dat je een graag lerende beginner bent.

Kiekje komt van de stijl van fotograferen van de fotograaf Israël David Kiek.

Bron: http://ivdnt.org/onderzoek-a-onderwijs/ ... oto-kiekje

Laatst bijgewerkt door Frans op 23 maart 2017 13:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 13:33 
Lid
Fotografie

Je moet echt op je witbalans leren letten, wat is er toch naast op dat vlak :proost

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 13:39 
Lid
Fotografie

AJL volgens mij heeft dat niks met witbalans te maken maar met weerkaatsing groene omgeving.

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 13:44 
Lid
Fotografie

Volgens mij behoort dat bij witbalans........zweem moet weg

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 14:07 
Lid
Fotografie

Zoek open of overhangende schaduw als het volle zo'n is. . Helemaal mooi als je daarin nog natuurlijk gereflecteerd licht kunt vinden. Als het echt niet anders kan dan vol licht (zonder invulflits) dan de zo'n geheel achter en het gezicht goed belichten. Dan is overbelichting op het bv het haar iets wat je op de koop moet toenemen. Soms is het dat en soms pakt het verrassend mooi uit. Echter gezien het hier om poserende modelletjes gaat, leer het licht kennen

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 14:14 
Lid
Fotografie

Als je iets wilt leren heeft het helemaal geen zin om een perfecte foto te plaatsen, zeker niet als je niet in staat bent om deze te reproduceren (omdat die per ongeluk zo uit de camera is gekomen). Juist van je fouten leer je het meest, dus wat dat betreft: goede foto's om van te leren!

In foto 1 komt het licht van achter Jip. Dit is de reden dat zijn gezicht wat donkerder is. Als je aan de andere kant had gestaan, had de belichting er al heel anders uit gezien. Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo ook nu. Tegen het licht in kijken leidt vaak tot dichtgeknepen oogjes...

De groene zweem komt (zoals Frans al heeft aangegeven) van het teruggekaatste licht. Licht wat dus van het gras of de bladeren afkomstig is. Dit groene licht is moeilijk uit een foto te verwijderen omdat er vaak ook licht rechtstreeks op je model valt en dat licht heeft niet die groene zweem. Wat Frans al heeft aangegeven: probeer dit soort situaties te vermijden. Betekent dit dat je dan maar geen foto's meer moet maken in een bos of op een grasveldje? Wel nee! Gewoon doen, maar wees je wel bewust van de mogelijke aanwezigheid van een groen zweempje.

In foto nr 2 komt het licht al meer van opzij. De rechterkant van het gelaat (van voor gezien) vangt veel licht en de linkerkant zit voornamelijk in de schaduw. Ook hier had je dit kunnen voorkomen door een iets andere positie te kiezen. Ook hier geldt dat tegen het licht in kijken vaak leidt tot dichtgeknepen oogjes.

Over het fotograferen in de volle zon nog een algemene opmerking. Volle zon leidt tot felle verlichting van je model (met kans op overbelichte plekken; zie het sommige plekken in het haar van Jip in nr 1) en donkere schaduwen. Het is beter om te wachten op een vriendelijk wolkje of gewoon de foto op een andere plek (in de schaduw) te maken.

Ik weet niet hoe groot je kleinkinderen zijn en hoe groot je zelf bent, maar je hebt de foto mooi op ooghoogte gemaakt. :up

De foto van Jip vind ook ik (net als jijzelf) iets te krap aangesneden, die van Tijn spreekt me meer aan. Als je de foto's in een lijstje plaatst, dan bestaat er een kans dat er alsnog wat haar achter het frame zal verdwijnen. Persoonlijk zou ik de portretten iets ruimer kaderen.

In beide foto's heb je voldoende afstand genomen tot je achtergrond waardoor deze er mooi wazig op staan.

Tijn en Jip
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 18:05 
Lid
Fotografie

Bedankt Henry maar ook alle andere reageerders. ik ben voor de foto door mijn knieen gegaan.
Ik heb de foto's op een zwarte kartonnen achtergrond in een grote lijst geplaatst waardoor het te krap gesneden potret minder opvalt. Ik heb de foto's laten afdrukken 21x 30.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp