Matthijs schreef:
...Wat betreft je laatste zinnen.....
...en dan heb je het volgens mij over de opmerking van Willem Warholt die ik hier aanhaalde. Na die opmerking vind je nog wat door mij aangehaalde tekst van Rob Olivier en wat berekeningen. Op die tekst kom ik toch nog maar even terug.

Uit de opmerking van Rob Olivier zou je de conclusie kunnen trekken dat je voor vogelfotografie geen grotere lens op je camera moet plaatsen dan een 500mm met 1.4x converter. Ik ben hier niemand nog niemand tegengekomen die een 600mm lens in bezit had. Dit bewijst het gelijk van de ervaring van Rob, maar dat kan ook bijna niet anders, want in het vogelaarswereldje kennen de grote vogelaars elkaar.
Ik heb even de grootste posters in de categorie "Vogels" hier voor je op een rijtje gezet:
- RoquiRocks: Canon 5D => Full Frame
- Ron62: Sony A77 => Crop
- Hans v Ee: Canon 1D => Crop
- Erik Symoens: Nikon 3200 => Crop
- Bebogard: Nikon D500 => Crop
- BertvanElten: Canon 5D => Full Frame
- Bokie: Canon 7D => Crop
- Wil53: ??? (waarschijnlijk Crop)
- Zoekertje: Canon 7D => Crop
- Paul Cools: Canon 1D => Crop
- Sandra-S: Canon 5D => Full Frame
- Dschaef: Canon 40D => Crop
- Schaef: Canon 5D => Full Frame
- Birdman: Sony A57=> Crop
- Wimut: Nikon D300s => Crop
- Korandoke: Canon 1D => Crop
- Martijn1: Nikon D5000 => Crop
- Dider Plu: Nikon D90 => Crop
Totaal: 14 x Crop en 4 x Full Frame. Wellicht wordt het beeld wat "vertekend" omdat vroeger Full Frame meer een uitzondering was dan de regel, maar als ik alles onder Schaef even niet meereken, dan worden de totalen: 9 x Crop en 4 x Full Frame.
Welke conclusie kunnen we trekken?
- De camera's met een Cropsensor blijven in de meerderheid.
- Met zowel een Cropsensor als met een Full Frame sensor kun je mooie vogelfoto's maken
Met de berekening toon ik aan dat het verschil na croppen helemaal niet zo groot is. Als je een Full Frame inzet in "DX-mode" houdt je tegenwoordig voldoende pixels over voor een "fatsoenlijke foto". Van zo'n foto moet je vervolgens niet weer flink gaan croppen, want dan blijft er niet zoveel meer over, maar je kunt nog zeker die foto croppen. Ron en Rob hebben wel eens aangegeven dat hij maximaal de helft van de foto wegcropt.
Mijn conclusie: als je niet alleen vogeltjes fotografeert maar ook landschapjes, dan zou een Full Frame wel eens een goede keuze kunnen zijn.