Het valt me elke keer weer op dat de wereld er vanuit de lucht heel anders er uit ziet dan vanaf de grond. Ook verrast het me elke keer weer welk een mooi zicht je kunt hebben vanuit de lucht.
Nr 4,
IJsseloog vind ik mooi. Het is een merkwaardige combinatie: natuur en recreatie op een giftige put met 20 miljoen kuub vervuild bodemslib...

Het Ketelmeer diende tientallen jaren als het rioolputje van West-Europa. De Rijn en de IJssel voerden miljoenen kilo's giftig rivierslib mee, afkomstig van de zware industrieën in het Duitse Ruhrgebied. De zware metalen bezonken op de bodem van het Ketelmeer. Onderzoek van Rijkswaterstaat wees uit dat de bovenste 50 centimeter slib van de Ketelmeerbodem hierdoor veel ernstiger vervuild is dan aanvankelijk gedacht. Sanering van het hele meer bleek noodzakelijk. Er moest een plek komen om de naar schatting 15 miljoen kuub giftig slib op te kunnen slaan. Rijkswaterstaat besloot tot de aanleg van een 45 meter diepe put in het midden van het Ketelmeer. Rond dit depot, met een doorsnee van duizend meter, kwam een tien meter hoge en ruim drie kilometer lange ringdijk, die het gif tot in lengte van jaren van de buitenwereld moet scheiden.