Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe D800. Een prachtige camera, waar je volgens mij veel plezier aan kunt beleven.
Vervolgens een reactie op wat je schreef.
Allereerst roem je de grote sensor (enzo), niet veel later geef je aan dat die grote FX sensor een minpunt is.

De reden voor die uitspraak is dat jij van mening bent dat deze camera niet echt geschikt is voor vogels. Zelf heb ik geen moeite om met mijn FX camera een vogel te fotograferen.
Ietsje verderop leg je uit dat je een foto moest maken (van wie moest dat dan?) op 100+ meter afstand. Allereerst wil ik zeggen dat je die persoon (van wie dat dus moest), moet vertellen dat zoiets wel kan, maar dat je de vogel niet beeldvullend in de foto op zult krijgen. Het zal eerder een landschapsfoto worden met daarin ergens een vogeltje. Zelfs een struisvogel zul je op die afstand klein in de foto terugvinden. Jij weet namelijk ook wel dat voor een mooie beeldvullende foto van een vogel, die vogel op max 20 meter afstand van je moet bevinden, waarbij het helpt als je een 500mm met 1.4x converter op je camera hebt geplaatst.
De D800 heeft 36,3 megapixels op de sensor zitten. De sensor van de D800 heeft een afmeting van 35,9 x 24,0 mm. De oppervlakte van die FX-sensor is 861,6 mm2.
De D7100 (waar je de vergelijking mee maakt) heeft 24,1 megapixels op de sensor zitten. De sensor van de D7100 heeft een afmeting van 23,5 x 15,6 mm. De oppervlakte van die DX-sensor is 366,6 mm2.
Op 1 mm2 FX-sensor van de D800 zitten 42130 pixels. Als je de D800 in DX-mode configureert, dan maak je in de DX-mode nog slechts gebruik van 15,5 megapixels (366,6 mm2 x 42130 pixels). Die 15,5 megapixels zijn minder dan de 24,1 megapixels als je een D7100 had, maar de pixels van de D800 zijn wel groter! Dit laatste heeft ook zo zijn voordelen, denk bijvoorbeeld aan het beter kunnen omgaan met hoge ISO-waarden.
Doordat de D7100 meer pixels heeft op de DX sensor dan een D800 in DX-mode, is de resolutie (het scheidend vermogen) van de D7100 beter dan die van de D800. Dit scheidend vermogen vind je terug in de fijne details waar jij altijd naar op zoek bent. Zie ook mijn advies in de post vlak boven jouw mededeling dat je een D800 rijker bent. Jouw bevinding dat de D800 beter is in de fijne details is helaas dus niet zo.

Als je de pixelresolutie van de D7100 vertaalt naar een full frame formaat sensor, dan komt dit overeen met een FX-sensor met 56,6 megapixels (861,6 mm2 x 65739 pixels). Op 1 mm2 van een Nikon D7100 DX sensor zitten 65739 pixels. Er is slechts 1 merk die op dit moment DX-pixels levert op een FX-sensor. Jawel.... Canon. Met de full frame Canon 5Ds of Canon 5Dsr (met 50,2 megapixels op een Full Frame sensor) heb je dus nagenoeg dezelfde resolutie in DX mode als met een Canon camera met cropsensor.
Het nadeel van de Canon 5Ds is wel (dat het een Canon is !!! en) dat die Canon 5Ds gebruik maakt van kleinere pixels waardoor de beheersing van de hogere ISO-waarden dus weer wat minder is.
Zo zie je maar, het is altijd wat. Uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen wat jouw voorkeur heeft. Jij hebt nu dus gekozen voor een full frame camera met veel (grotere) pixels op de sensor.