Leuk om jullie gedachten te horen.
Zette me zelf aan het denken hoe ik hier eigenlijk toe gekomen ben.
Geloof dat het alles te maken heeft met recente ervaringen op het forum.
Harry zette me op het spoor van een Eileen Rafferty in het topic over zwart wit.
Paar mooie en lange voordrachten van haar bekeken over leren zien in zwart wit, compositie, geschiedenis van fotografie in relatie tot moderne tijd etc.
Reacties op foto's in de zin van "goede" foto; teveel of te weinig van dit of dat maar is "kwestie van smaak"; wij fotografen en man met de pet; smaak van algemeen publiek; f/1,4 discussie; het niet bestaan van hoe het moet versus het bestaan van wat werkt; er zijn geen regels, fuck the rules; etc.
De symbolische foto van Wim met een paar eenvoudige pennenstreken begrippen uitbeeldend.
En toen zag ik de drie identieke vazen in de vensterbank staan.
Wat maakt iets mooi, lelijk, goed of slecht. Wie bepaalt dat en waarom. Is alles persoonlijke smaak. Bepaalt elk mens afzonderlijk wat wat is. En toen wist ik het.
Heb ze opgepakt. Buiten neergezet. Een boze partner getrotseerd. Weet je wel wat die vazen die je me kado gegeven hebt gekost hebben? En twee foto's gemaakt. De boel weer op zijn plek gezet en ben gaan rusten van de inspanning. En voor mij voelde het goed.
Bedankt Henry voor deze mooie opdracht.
PS kan me voorstellen dat ik jullie nog verwarder achterlaat dan jullie al waren.