Het is 21 jul 2025 19:05

Auteur waas en overbelichting
 waas en overbelichting
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 18:45 
Lid
Offline op het foto forum

Hoi, ik ben nieuw hier en heb een probleem. Ik heb pas mijn eerste fotoshoot gehad; ik mocht het bestuur van mijn studentenvereniging op de foto zetten. Nu heb ik dat soort dingen nooit eerder gedaan, ik hou van foto's maken maar echt goed erin ben ik niet. Maargoed, dat terzijde, ging de fotoshoot best lekker alleen op een bepaald moment kwam er een vlek op mijn lens waardoor er een waas over een heel aantal foto's kwam.
Fotografie
Is hier nog iets aan te doen?

Verder was het prachtig weer, felle zon. Maarja, nadeel daarvan is dat veel foto's overbelicht zijn.. is dat nog weg te werken met photoshop? Bij onderbelichte foto's kun je namelijk vrij makkelijk 'licht invullen' doen met picasa en dat helpt wel wat.. is er ook zoiets met overbelichting? Ik werk meestal met picasa want ik begrijp photoshop nog niet goed genoeg, ik heb het wel :)
En als er geen manier is om overbelichting bij te werken, hoe kun je dit dan voorkomen bij felle zon en buitenfotografie?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 waas en overbelichting
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 19:17 
Lid

Ja, ik heb gelukkig ook behoorlijk wat foto's in (volledige) schaduw gemaakt en ik had de vlek op mijn lens gelukkig wel in de gaten na een tijdje :) Ja, het leek erop dat ik er overheen had geveegd met iets, maar er staat me helemaal niets van bij :S

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 waas en overbelichting
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 23:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lijkt me bijna onmogelijk om deze vlek goed uit de foto weg te werken :S

waas en overbelichting
BerichtGeplaatst: 19 mei 2009 23:19 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een hele snelle bewerking leverde het volgende op:

Fotografie

Bewerkingen: overbelicht gedeelte selecteren (met doezelen), dit gedeelte contrast verhogen en helderheid verminderen. De randen lijken iets beter en nu herhaal je de stappen nog een keer. Je zult zien dat het te bewerken gebied steeds kleiner wordt.
Echter zal de foto nooit meer goed te krijgen zijn en zul je genoegen moeten nemen met een kwalittief niet al te goede foto ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp