Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier heb gekeken, dus ik ga nu even wat reacties langs van andere en zal daar mijn reactie weer op geven. Ik quote alleen een paar delen niet de gehele teksten.
k03n schreef:
Verder ben ik van mening dat in een foto gewoon donkere partijen en schaduw horen. Dat maakt een foto voor mij spannend. In het echt zijn toch ook overal schaduwen? Ik vind HDR alleen een meerwaarde als het niet te zien is dat HDR is gebruikt. En je ziet al vaak dat het toch wat onnatuurlijk aandoet (vooral in de schaduwpartijen)
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de HDR techniek betekend natuurlijk niet dat alle donkere partijen niet meer donker kunnen zijn. Het is dan ook nog steeds mogelijk dat zo'n foto voorzien wordt van wat contrast.
Gemini schreef:
Ik heb dezelfde mening als ko3n.
Ik vind het beeld dat ontstaat vaak onnatuurlijk. Je eigen ogen kunnen het in de betreffende situatie ook niet zien zoals je het creert in je plaatje.
Dit hangt er dus vanaf in welke mate je het toepast, het hoeft er niet kunstmatig uit te zien het kan je ook net helpen om het contrast wat terug te dringen of details te krijgen in donkere delen.
Mendel schreef:
Euhm het is juist dat HDR een beeld creeert wat onze ogen wel kunnen zien.
Hier ben ik het inderdaad ook mee eens, wij zien dat juist wel en een fotocamera kan dat juist weer niet halen.
AJL schreef:
HDR heeft juist de bedoeling om overbelichte zones en onderbelichte zones te verbeteren qua belichting.
Dit is precies waar HDR voor is, om die zones te verbeteren en niets meer en niets minder. Hoever je dit overdrijft heeft te maken met smaak.