Het is 21 jul 2025 11:33

Auteur Hoe foto aanleveren voor klant?
 Hoe foto aanleveren voor klant?
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 11:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dag allemaal,

Daar ben ik weer, met een vraag... Mijn ontwikkeling in de fotografie :foto raakt momenteel in een stroomversnelling, heeeeel leuk :) , maar er komen ook telkens meer vraagtekens bij mij op. Er valt nog een hoop te leren! Mbt dit 'probleem' heb ik al info proberen te vinden op internet, maar dat leverde niet echt antwoord op mijn vraag.

'het probleem': ik word momenteel telkens vaker gevraagd om foto's te nemen voor klanten (vrienden, vrienden van vrienden, maar inmiddels ook onbekenden). Meestal betreft het portret fotografie. Heel leuk, dat zeker!! Maar dan moet je wel weten hoe je vervolgens om moet gaan met het geschoten materiaal. Dus deze vraag is specifiek aan mensen die ook in opdracht fotograferen.

Dit zijn nu de stappen die ik volg:

1. foto's maken (raw + jpeg)
2. eerste en tweede selectie maken
3. geselecteerde RAW foto's bewerken en eventueel verder bewerken in PS in sRGB
4. opslaan als jpeg in gewenst afdruk formaat en met 300 dpi (kan ik het beste ook de bewerkte RAW versie opslaan??)
5. dan opslaan als jpeg met lage resolutie voor de klant om de serie te bekijken.
6. en dan dus de door de klant geselecteerde foto's laten afdrukken of ze op CD/DVD geven.

Is dit correct?

Hoe ga je om met het feit dat de klant de foto's op zijn of haar computer in vervormde kleuren ziet en denkt dat de foto's niet goed zijn, maar dat feitenlijk komt door bv een slecht beeldscherm?

Alvast vreselijk veel dank voor jullie hulp :up :up :up !

:zwaai Eus

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 12:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Waarom zou je in hemelsnaam in RAW en JPG fotograferen. Gebruik je beide beelden? Nee, je werkt met de RAW-beelden en doet niets met de JPG's uit je camera. Zonde van de ruimte op je kaartje dus.

Ik zou het iets anders doen

1 Foto's maken (Joh, je meent het)
2 Selecteren (slechte eruit, met dichte ogen e.d.)
3 Contactsheet maken, gewoon A4/A3 met daarop een aantal foto's, die aan de klant geven
4 Vervolgens dan pas gaan bewerken (je bewerkt anders een hoop foto's die misschien nog niet eens geselecteerd worden)
5 Op CD en afleveren

Of de klant wel of geen goede kleuren ziet, hoeft niet aan jou te liggen. Maar je moet natuurlijk onthouden dat jij ze goed moet afleveren. Dus als ze op jouw scherm goed zijn, moet je ook weten dat ze goed zijn. Als jij een rode werkkamer hebt, dan draai je waarschijnlijk al het rood uit je foto omdat je omgeving zweemt op je scherm.
Een gecallibreerd scherm kan een hoop ellende weghalen.
En altijd omzetten in Srgb en opslaan en niet via Save for web, op de een of andere manier doet dat laatste toch nog iets met kleurtjes

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 17:36 
Lid
Fotografie

Ik heb de 2 hogere commentaren gelezen en heb enkele opmerkingen (door elkaar en niet per persoon) :
* een raw-bestand altijd bewaren (zoals het uit de camera komt)
* ALLE PHOTO's één voor één openen in RAW dan juist witbalans instellen dan omzetten naar psd-file (is CS2 of 3 of 4); dan dit bewerken met curven, niveau's, verscherpen; dan kijken of de foto technisch slecht is (bvb ogen dicht; of bewogen; of haren niet goed, enz...)
Is ie slecht dan kun je beslissen om hem niet op te slaan in psd (photoshop)
Is ie wel goed of redelijk goed (bvb hij moet nog iets gekanteld worden of dergelijke) dan kun je hem verder corrigeren (ook contrast, helderheid, retoucheren, enz...)
EN DIT RESULTAAT ZEKER opslaan als PSD-file in CS2 (of 3)

Van deze laatste file maak je een verkleining en zet hem om tot jpeg en maak je een serie op een blad, van dit laatste maak je een proefprint.
Die proefprint geef je aan de klant.
WAAROM zo'n bewerkte foto aan de klant geven???.....OMDAT DE KLANT EEN GOEDE FOTO moet zien en uit goede foto's moet kiezen. Dit is uiterst belangrijk.
WAAROM een psd-file opslaan?...OMDAT de bewerkingen die ge gedaan hebt niet altijd kunt reproduceren 2 of 3 weken later als de klant gekozen heeft uit de proefprint; ge kunt dan verder gaan werken met de psd-file als de klant die foto heeft gekozen, en dan ga je de foto volledig afwerken, zoals soften, puisjes weg doen, punten corrigeren die ge over het hoofd had gezien of opmerkingen van de klant.

NOG EEN HEEL BELANGRIJK DING moet ik hier tussen voegen.... namelijk : VAN BEGIN AF IN RAW KIEZEN VOOR ADOBE RGB kleurruimte of PROFOTO kleurruimte. Dat zijn de 2 kleurruimten met het grootste gamma en de grootste ruimte !!!! OOK DIT PUNT IS UITERST BELANGRIJK.
Pas bij het afdrukken kun je instellen hoe ge van die grote kleurruimte overgaat naar de allerkleinste kleurruimte ZIJNDE "srgb" !!!!!!!!!!!!
En dat gaat via de methode colimetrisch of .....(de naam even vergeten) maar die vind je wel als je voor de goede afdrukmethode kiest.

srgb-kleuruimte is alleen goed voor het web of voor sommige labo's die de andere kleurruimte niet aankunnen.
Ten laatste, pas als de klant kiest welke foto hij op groot formaat ilt (bvb 80x 120 of 40x60cm) dan open je de psd-file en die zet ge om naar jpeg met het groots mogelijk digitale formaat dat hij STANDAARD heeft (dat is circa 30x40 cm) en met de hoogste kwaliteit (dat is waarde 12 die ge op de schuifbalk moet instellen )

Bron : kursus digitale fotografie 2 jaar

BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 18:09 
Lid
Fotografie

bovenstaande kan ik zeker beamen

ik lever geen bronbestanden groter dan 13*18 aan de klant
voor grotere afdrukken moet het via mij lopen :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 18:26 
Lid
Fotografie

AJL schreef:
* een raw-bestand altijd bewaren (zoals het uit de camera komt)

Een blik in de toekomst:
Er komt nooit software die een bewogen foto gaat repareren.
Dus bewaar alleen de RAW's die van zichzelf al goed zijn. Een gruwelijk onscherpe of met dichte ogen of een half onderwerp kun je net zo goed meteen afkeuren. Sterker nog, ik verwijder ze al op de camera

BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 19:51 
Lid
Fotografie

Nou ja...dat is uit de context halen van één zin.
Ik heb later gezegd, dat als je in een later stadium de foto afkeurt, dan kun je hem wissen
(ik hoop dat het niet de bedoeling is dat ik de letterlijke tekst van deze uitleg moet gaan zoeken en citeren)
En met wissen bedoel ik : totaal wissen om geheugen te sparen

BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 22:23 
Lid
Fotografie

Veel dank voor alle uitgebreide info, echt heel nuttig!! Weer een heel gat in mijn kennis opgevuld!

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009 00:01 
Lid
Fotografie

@Ajl,

Dan interperteerde ik het misschien verkeerd, maar we zitten wel op dezelfde lijn.

Sorry

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 10:25 
Lid
Fotografie

Ik heb toch nog wat vragen in het verlengde van het bovenstaande, dus ik hoop dat een van jullie toevallig nog eens in dit topic kijkt en me kan helpen...

1. Je werkt dus het beste vanaf het begin in Adobe RGB (1998) of profoto. Is mijn constatering juist dat je AFHANKELIJK van de drukker/printer de UITEINDELIJKE kleurruimte instelt en de JPEG aanlevert?

2. Wat doe je als je niet weet waar de klant het materiaal laat afdrukken? Bv ze willen er een print op canvas van laten maken bij een online dienst?

3. Zelf heb ik een Canon IP5000 printer. Die heeft 2 typen zwart patronen en een C, M en Y. Als ik thuis een print wil maken, zet ik dan de image mode naar CMYK? Of juist de 'proof setup' in CMYK? Zijn er verder nog dingen waar ik absoluut op moet letten

4.
Citaat:
Ten laatste, pas als de klant kiest welke foto hij op groot formaat ilt (bvb 80x 120 of 40x60cm) dan open je de psd-file en die zet ge om naar jpeg met het groots mogelijk digitale formaat dat hij STANDAARD heeft (dat is circa 30x40 cm) en met de hoogste kwaliteit (dat is waarde 12 die ge op de schuifbalk moet instellen )

Maar dan is de foto toch in 30x40 en niet in het door de klant gewenste grote formaat van bv 60x80? Of kan je de image size (tot op zekere hoogte) zonder kwaliteitsverlies aanpassen naar 60x80?

Sorry voor zoveel vragen, ik ben jullie erg dankbaar!

Groet uit warm Angola!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 11:11 
Lid
Fotografie

punt twee vermijd ik doordat men grotere afdrukken via mij moet bestellen

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 12:17 
Lid
Fotografie

Ok, begrijp ik helemaal. Helaas gaat dat voor mij niet helemaal werken, omdat ik in Angola woon en er uberhaupt geen plekken zijn waar je acceptabele kwaliteit afdrukken krijgt. Mensen willen het materiaal daarom graag zelf op cd hebben en het in het buitenland laten afdrukken. Dus vandaar mijn vraag.

Kan je me misschien ook nog een beetje verder helpen met mijn andere vragen? Thanks!!

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 12:30 
Lid
Fotografie

Ik kan me ook wel vinden in bovenstaande posts,..
echter 1 klein dingetje

-Geef de klant idd en contactsheet zodat ze daaruit kunnen kiezen.
-Laat vervolgens de afdrukken via jou lopen ( dit is een groot gedeelte van je inkomsten )
-Vraag geld voor de CD als de klant alle geselecteerde foto's daarop wilt hebben ! Dit zijn je laatste inkomen van deze klant ;) De klant zal dan 9/10 keer naar bvb de kruidvat gaan om ze goedkoop te laten afdrukken ;)

Nu hoef je ze natuurlijk niet af te zetten met de CD, maar voor het geld wat "wij" amateurtjes :D vragen hoef je ook al niet naar huis te schrijven ,... als je vervolgens afdrukken via jou laat lopen ( maak een deal met de plaatselijke fotograaf ) kun je daar misschien nog iets aan verdienen en weet je zeker dat de afdrukken goed zijn !

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp