Het is 21 jul 2025 21:05

Auteur superzoom en iets met bomen en bos
 superzoom en iets met bomen en bos
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 07:35 
Lid
Offline op het foto forum

Help!!!

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Enkele weken geleden leek onze compactcamera, Samsung NV10 het begeven te hebben en werd ik in een fotozaak geattendeerd om superzoom-camera's, waarvan ze toevallig net 1 in de aanbieding hadden. Ga niet over 1 nacht ijs en heb met verdiept in superzoom. Interessant product aangezien ik niet aan de spiegelreflex wil (is met nu nog te ingewikkeld en daar heb ik met 2 jonge kinderen de tijd niet voor).

Gelukkig, of misschien wel helaas, bleek onze camera het na een paar harde tikken toch weet te doen. Maar toch bleef die superzoom interesseren en als ik iets in mijn hoofd heb zitten, is het er niet zomaar uit.

Maar zoals ik al zei, ik zie door de bomen het bos niet meer. Op diverse fora worden dezelfde camera's aangeprezen maar tegelijkertijd ook afgekeurd. Had ik net mijn zinnen gezet op bv Sony DSC-H10, lees ik toch minpuntjes. En zo met nog meer camera's. Dus ik wend me nu tot jullie ervaringsdeskundigen.

Ik wil graag een superzoom camera, voor huis tuin en keuken gebruik, kinderen, dierentuin enz. Wil er max EUR 300,00 voor uitgeven. Wil geen batterijen. Liefste een accu met een kabel die je direct in de camera kunt pluggen om op te laten (niet eruit halen dus).

Kunnen jullie mij adviseren?! Alvast bedankt.

Groetjes, Esther

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 09:44 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De Panoasonic FZ-50 is een hele fijne en er worden hele mooie foto's mee gemaakt Je hebt ook al weer opvolgers hiervan geloof ik. Dan heb je nu ook de Casio superzoom schijnt ook goed te zijn.
Advies rond de 10 megapixels is prima hoeft niet meer te zijn. En het is wel fijn als je instellingen kan veranderen en niet alles vol automatisch is.. Ik heb zelf de Panasonic gehad en dat is echt een heel fijn toestel en zijn ook mensen hier op het forum die met die camera werken. Ik denk dat je hem op internet rond de 200 a 250 euro kan kopen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 14:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ken beide camera's niet (Samsung & Panasonic), maar elke camera heeft zo zijn beperkingen.

Enkele nadelen van een compact camera (wanneer je ze vergelijkt met een DSLR) zijn onder andere:
- snelheid: minder snel dan een DSLR
- aantal beelden per seconde: een DSLR maakt meer beelden per seconde
- ruis: een compact camera heeft eerder last van ruis (bij hogere iso waarden)
- manual stand: is mogelijk, maar het instellen is iets omslachtiger
- lens: een alles in 1 lens presteert minder dan lenzen die voor een specifiek doel zijn gemaakt.

Betekent dit dat je dan maar niet een compact camera moet kopen? Welnee! Een compact heeft ook zo zijn voordelen:
- is zoals de naam het al zegt: lekker compact
- weegt niet veel
- is eenvoudig in gebruik
- heeft veel minder last van een vieze sensor
- maakt ook mooie foto's

Welke camera je koopt maakt niet veel uit. Elk model heeft zo zijn voor- en nadelen. Een compact camera vinden die het op kan nemen tegen de duurste spiegelreflex (DSLR) die voorzien is van het nodige glaswerk is zoiets als appels met peren vergelijken.
Ik zou gewoon kijken of de camera lekker in de hand ligt, of de bediening fijn (en logisch) is en of het formaat past bij hetgeen je in gedachten hebt.
Met betrekking tot de zoomkwaliteit moet je onderscheid maken tussen optische zoom en digitale zoom.
Optische zoom wordt bereikt via de lens. Digitale zoom is niet zo belangrijk, want dat kun je ook later op de PC doen. Er zijn gratis pakketten die eenvoudig in gebruik zijn en die je zo van het internet kunt downloaden (denk bijvoorbeeld aan Picasa).

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp