Daniel Doyen schreef:
Citaat:
Heb je naast dat 85mm misschien wat lang is nog een inhoudelijk advies voor mij?
Wat lang ? alles hangt af van het onderwerp, de omgeving, enz...
Onderwerp is 1 persoon (tegelijk), vaak een kind, en die persoon is daarbij in interactie met andere personen (vaak ook kinderen, maar niet altijd) die geen onderwerp van de foto zijn, en vaak (bij voorkeur) buiten de foto vallen.
Omgeving is buiten, liefst met wat ruimte, dus een natuurgebied, camping, dierentuin, ruime speeltuin of pretpark. Mijn ervaring is dat 50mm op aps-c dan goed is, en 100mm is zeker te lang. Het is niet zozeer altijd een probleem om die afstand te nemen, maar je bent - bij een bewegend onderwerp - gewoon te lang aan het lopen om je compositie te wijzigen, waarmee je voortdurend achter de feiten aanloopt.
Daniel Doyen schreef:
Ik shoot met mijn 7 D mk 2 (aps-c)regelmatig met een 135 mm erop, , en ook geregeld met een 70/200 erop,
geeft fantastische achtergronden !
Dat geloof ik meteen! Maar bij een 70-200 zal dat vooral uit moeten komen uit focal length, dus niet op 70mm. En 135 op aps-c zou voor wat ik nu zoek echt te lang zijn.
Daniel Doyen schreef:
En, de Sigma 50/100 is ook een super lens... eén van de beste van de Sigma zoom lenzen, ze overtreft absoluut die van Canon .
Heb jij concrete ervaring met hoe accuraat de autofocus van deze lens is, met name op niet-centrum-AF-punten? Zonder twijfel hierover zou ik absoluut het gewicht en gebrek aan beeldstabilisatie voor lief nemen. Maar ik lees in reviews gewoon dat de lens hierin onder de maat scoort. Dat sluit ook aan bij m'n ervaring met de sigma 18-35mm f/1.8. Op f/2.8 met centrum-AF-punt gaat het redelijk vaak goed. Onder f/2.8 niet, en met niet-centrum-AF-punten is het niets. Gelukkig kan ik in noodgevallen nog dual-pixel AF in Live View gebruiken, maar fijn plaatjes schieten is dat niet.
Beeldkwaliteit is echter fantastisch, en dat zal voor de 50-100mm niet minder zijn. Dus voor die beeldkwaliteit zit ik toch regelmatig met pijn in m'n poten en dualpixelAF in live view om aan 18mm bij f1.8 te komen.
Het is die ervaring die mij tegenhoudt voor deze lens te gaan. En ook hier: bij eens een full frame camera is een 70-200 een betere optie. (Perfecte AF, beter zoombereik, niet alleen langer, maar ook net heel ietsje wijder, IS, betere gewichtsverdeling, geen statiefknop in de weg.)
Daniel Doyen schreef:
En een ongelooflijk ( goedkoop en super licht , scherp en klein ! ) is de 40 mm stm 2.8 van Canon !
Ja, maar voor mij heeft dat geen meerwaarde zo tussen de 35mm f/2.0 IS USM en de 50mm f/1.8 stm in. De EF-s 24mm stm vind ik als pancake dan interessanter. Maar ook daarbij geldt: schaf ik ooit een full frame aan dan doet m'n 35mm hetzelfde, maar dan beter.