Heb ik de website nog teruggevonden ook.
https://pixelpeeper.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaaaaaah, dat is nuttig!xafke schreef:Kijk eens hoe lief we zijn voor jou.
Heb ik de website nog teruggevonden ook.
https://pixelpeeper.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik naar de pixelpeep-plaatjes kijk dan krijg ik wel de indruk dat ik in met de 100mm f/2.0 USM en de 50mm f/1.4 USM in problemen kom doordat ik met een kleinere DOF werk dan Dave hierboven beschrijft. Ik krijg de indruk dat als er een sterke licht-donkerovergang is tussen subject en achtergrond dit meer problemen geeft naarmate het subject (niet noodzakelijkerwijs het gezicht, slechts vlak daar achter geeft al een probleem) meer out of focus is. Er ontstaat dan een wazige rand. Deze lenzen zijn niet erg vergevingsgezind wat dat betreft. Ik heb de indruk dat de 35mm f/2.0 IS USM meer vergevingsgezind is.Dave schreef:Let er op dat je met de grotere sensor dus ook een ruimer beeld ziet. In vergelijk voor gelijke beelden als je nu maakt sta je dus dichterbij en veranderd dus ook het effect van 2.8. Afstand is belangrijke factor in je scherptediepte.Op f/2.8 is dat wellicht voldoende scherp (want grotere sensor
In princiepe pleit dit wel voor full frame omdat de radio's in afstanden verander. Maar voor je vlak scherp over je gehele subject zit je ook weer snel met een kleinere diafragma. Half bodyshot zit ik met 70mm al eerder aan f8. Op full frame..
Harry schreef:Na 3 pagina's met theorie ben ik wel aan een foto toe...Gr. Harry
Dat is vast ook veel beter. Ik experimenteer echter ook, alleen deel ik dat niet als het om portretten gaat.Mdevil schreef:Harry schreef:Na 3 pagina's met theorie ben ik wel aan een foto toe...Gr. Harry![]()
Foto's zeggen meer dan woorden. Ik zou mij meer meer met fotograferen bezig houden en experimenteren dan met de theorie achter alles.

Mijn ervaring hier is dat je altijd eerlijke feedback krijgt, en als je je inzet om iets met die feedback te doen in volgende foto's zal het zeker niet gaan vervelen.DE2_186 schreef: Over het plaatsen van mijn foto's: ik hoop dat ik jullie niet verveel met het niveau, maar ik wil best wat plaatsen en zou er ook graag feed back op krijgen.

Alchemist schreef:Mijn ervaring hier is dat je altijd eerlijke feedback krijgt, en als je je inzet om iets met die feedback te doen in volgende foto's zal het zeker niet gaan vervelen.DE2_186 schreef: Over het plaatsen van mijn foto's: ik hoop dat ik jullie niet verveel met het niveau, maar ik wil best wat plaatsen en zou er ook graag feed back op krijgen.

Wat bedoel je precies met clean?xafke schreef:De 50 1.2 is cleaner maar dat is geen goedkope lens.