jans pierre schreef:
maar buiten fotografie is niet mijn sterkte vak
Onbewolkt, het midden van de dag, en dan een bos. Je hebt het jezelf niet heel gemakkelijk gemaakt. Licht donker verschillen worden dan snel te groot. Ik berg m'n camera op als ik geen frame kan maken zonder plekken met direct zonlicht. Het menselijk oog is in dit soort omstandigheden nou eenmaal beter dan een camera.
Op foto 5 is het verschil tussen licht en donker echt jammer van het leuke tafereel.
Op foto 3 heb je het minste last van grote verschillen tussen licht en donker. Nergens is het echt te licht, en als silhouetten juist fijn zijn (en volgens mij is dat zo) is het ook nergens te donker.
Op foto 2 heb je wel last van grote verschillen tussen licht en donker, maar toch vind ik de foto fijn om naar te kijken, omdat je wegkijkt naar het licht in de verte. Misschien kan er iets van de onderkant af om wat minder donkerte op de voorgrond te hebben.
Foto 1 vind ik het licht op de blaadjes heel mooi. De donkere stammen heb ik niet zo'n probleem mee. De donkere plekken op de grond zijn mij te groot en te donker. Toch heeft de foto wel een mooie sfeer. Misschien is dat gewoon soms ook belangrijker dan donkere plekken.
Nogmaals: je hebt foto's gemaakt in omstandigheden die wat betreft verschillen tussen licht en donker heel lastig en vaak onmogelijk zijn. Ook al heb je daar last van, de sfeer komt toch goed over!