petervaneekelen schreef:
Dank voor de commentaren! Zelf had ik tijdens het fotograferen van F2 wel echt die kick van: yes, precies wat ik zoek. Bij F1 ook wel, maar toen had ik F2 net al geschoten. Daarna kwamen F3 en F4 nog die prima gelukt zijn maar voor mijn gevoel net wat gewoner. AChteraf blijft F2 net wat minder scherp dan ik gehoopt had, maar wel binnen de grenzen van wat ik toelaatbaar vind in combinatie met de emotie van het beeld.
Die kick kan ik me goed voorstellen! Ik vind F2 ook een foto die niet zo'n mega-scherpte nodig heeft op een of andere manier.
petervaneekelen schreef:
DE2-186 (heb je ook een voornaam? Dit klinkt zo Starwars

),
Zullen we er gewoon Jaap van maken? Niet al te lang. En zeker niet te Starwars. Kom ik ook geen kwallen tegen.
petervaneekelen schreef:
dat is gedeeltelijk een antwoord op jouw vraag. Ik fotografeer vaak met een spiegelreflex (Canon 5DII), dan is mijn prioriteit van instellingen 1. diafragma, 2.ISO en 3. sluitertijd. Waarom? Omdat het diafragma de meeste invloed heeft op het karakter van de foto, en de ISO verwerking van de 5DII tamelijk hopeloos is. Ik schiet zelden snelle beweging en ik heb een redelijk vaste hand; ik accepteer dan maar dat het desondanks soms niet lukt.
Nu heb ik een paar maanden geleden een nieuw speeltje gekocht, een systeemcamera (Fuji X-T20). Die heeft nl. als grote voordelen dat-ie erg klein is en daardoor fijn voor straatfotografie, en ten tweede dat de ruisverwerking vele malen beter is dan die 5DII. Het blijkt in de praktijk alleen een nogal lastig te bedienen apparaatje. Waar het op neer komt is dat de diverse automatische ISO instellingen (en die wil ik nu dus graag) helaas gekoppeld lijken aan de sluitertijd en niet aan het diafragma.
Ik heb hier even verduidelijking nodig. Bedoel je dat je geen auto-iso kunt toepassen in (wat bij Canon heet) Av-stand en niet in Tv-stand? Of juist andersom?
petervaneekelen schreef:
En omdat het toestel zo klein is kan ik slecht bijstellen tijdens het fotograferen. Dus nu schiet ik helemaal automatisch, met een paar handigheden om toch diafragma nog wat te beinvloeden. De sluitertijd is nu vaak een verassing voor me, maar gelukkig ben ik daar dus goed in getraind. 1/15s is goed te doen met stabilisatie, zoals je ziet. Zeker als je zoals bij F1 op je kont zit, toestel op schoot, kijkend naar uitgeklapt schermpje. Waardoor ze ook helemaal niet merken dat ze gefotografeerd worden. Heerlijk.
Dank voor je toelichting. Stabilistatie doet z'n werk goed inderdaad!
Dat uitklapschermpje zit bij mij aan best een knol van een camera, maar misschien moet ik daar ook eens wat meer mee doen. Of zelfs iets met remote bedienen met een phone of tabletje ofzo. Iets kleiners voor straatfotografie lijkt me ook wel wat, maar inleveren aan vlotte bediening lijkt me heel vervelend. Eos M5 of M6 lijkt me leuk vanwege compatibilteit met lenzen, maar aan de andere kant, zodra het veel meer is dan een pancake wordt een systeemcamera snel even opvallend als dslr. Maar goed, ik heb nu al een schermpje, dus dat is bij dezen van je afgekeken

.