Een heel fine art - vogel PD topic geworden.
Ik waardeer de meningen zeer. En vaak maakt het dat ik weer even met andere ogen kijk. Ook hier. Ik leg kritiek niet achterloos naast me neer hoor. Zeker niet. Dat vind ik tamelijk arrogant en dat mag je een beetje hebben maar niet te.

Het zet mij weer aan tot nadenken en verdiept daardoor mijn werk en dwingt mij het onder woorden te brengen. Het moiveerd!
Iets hoeft namelijk absoluut niet te kloppen. Ja, in de natuurfotografie wel. En ook als je een mooie foto maakt van bijv een landschap, gebouw, vanuit een vogelhut ect. Maar ook mijn honden in de studio en buiten foto's. Dat heb je het over natuur getrouwe foto's. Wat ik hier maak is een foto met een hang naar het surrealisme. Precies zoals Frans verwoord. Schilderachtig licht. Warm, elementen toegevoegd.
Ik snap dat dit een andere kijk vraagt dan bijv naar natuur foto's. Ook al zit er een echte vogel of ander dier in verwerkt. En ik zie ook dat ik de enige ben op PD met dit soort foto's... Dat zegt ook iets.
Omdat de meningen en kijk op foto's die echt afwijken op PD toch vaak anders ontvangen worden, post ik veel van mijn foto's niet. Waarom moet iets kloppen? Absurd idee voor mij. Creatief zijn en alles moeten kloppen gaat voor mij niet samen. Een foto als deze gaat verder dan een mooie plaat van een mooi kind. Wat wel moet kloppen is de lichtval. Als je er iets in verwerkt moet de schaduw en de lichtval kloppen. Het moet een geheel zijn. Met een "vreemde eend in de bijt" element het liefst.
Zo ook een foto van Zoë die ik laatst afgerond heb. Fine art surrealisme maar er klopt niks van als je het spiegelt aan de realiteit. Ze heeft een kraag om, zit in een vogel nestje, en weer een vogeltje erbij. Verhoudingen absurd maar toch ook net niet. Of net wel. Deze foto, net als het meisje met de vogel wordt ook verkocht onder de titel fine art. En gelukkig verkopen deze platen goed.
De foto's van honden met props zijn totaal andere foto's. Daar is niks in bewerkt. Dat is gefotografeerd zoals ik het op dat moment heb neergezet. Een extra element om de sfeer te versterken en soms de menselijke trekjes in een dier meer naar voren te brengen. Dat heeft ook niks met surrealisme te maken. Voor mij een heel ander soort foto ook al blijf je mijn stijl en lichtgebruik herkennen.
Naast deze platen heb ik een uitlaatklep gevonden om mijn creativiteit te kunnen uiten. Om meer te bereiken met een foto. Iets uitdenken en dan maken. Verder gaan. Anders zijn. Think different. En op het moment dat je dat doet gaan de meningen ook uiteen lopen. ;-) En dat is ook goed. Het dwingt anderen tot anders kijken naar iets. Niet makkelijk. Zo blijkt. ;-)
En leuk want er zijn altijd mensen die zien wat ik zie. En mensen die liever iets zien wat klopt. Dan zijn mijn foto's in deze serie niks voor je.
Geen waardeoordeel maar gewoon zoals het is. Ik probeer het een beetje uit te leggen vanuit mijn gedachte achter dit soort foto's.