petervaneekelen schreef:
Voor zover ik het kan beoordelen heb je jezelf in ieder geval goed verdiept in de aangeschafte materialen en zijn die ook precies op maat voor een macrofotograaf (dus geen FF maar wel een prima macrolens op een redelijke body met veel pixels. Lijkt me allemaal passen bij deze vorm van macrofotografie waarbij je eigenlijk alle lichtomstandigheden voor 100% onder controle kunt hebben. Dus zaken als ruis en snelheid van scherpstellen of aantal foto's per seconde zijn allemaal van weinig belang). Dat er hier veel over die materialen gesproken wordt komt denk ik omdat jij de eerste fotograaf op dit forum bent die zich zo uitgebreid met deze vorm van fotografie bezighoudt. Die discussie zal dan ook snel verdwijnen, want als we eenmaal snappen hoe en waarmee je werkt komt de fotografie zelf voorop te staan.
Valt me inmiddels op dat al die beestjes nogal harig zijn. Zo'n haar voor je oog lijkt me knap irritant.
Ik heb me wel eerst goed ingelezen en navraag gedaan bij ervaren macro-fotografen op allerlei media.
En van onder aan de ladder begonnen, ook aangaande materiaal. En dan te zeggen dat alles begonnen is met een macrolensje van 8 euro op mijn smartphone. De interesse was gewekt en zo mezelf gaan verdiepen in de materie. Eerst met een goedkoop canon 550D toestelletje , een kitlensje en voorzetlensje. Dan wat extension tubes en zo verder mijn materiaal proberen aan te passen aan mijn eigen verleggen van mijn grenzen. Altijd een nieuwe uitdaging aangegaan. De MPE65 was op de duur een bijna-must

En ja, dan kan je er maar beter een goede body bij kopen die zowel aan mijn behoefte voldeed en terzelfdertijd geen discussie gaf met het vrouwtje. Het was en is een hobby hè. Moest het ooit meer worden dan zal het materiaal weer moeten aangepast worden. Maar ik ben al erg tevreden met de mogelijkheden die ik nu heb.
Groetjes,
Werner
PS: Het is wel vreemd dat ik blijkbaar de enige ben hier die dit doet. Terwijl er toch heel wat mensen zijn die ermee bezig zijn. Ik vond hier ook geen apart foto-onderdeel dat macro of close-up noemde. Daarmee dat ik "insecten" heb gekozen. Wel één groot voordeel. Ik ben de beste van het forum! Groot nadeel is: meteen ook de slechtste van het forum. Hahahahahaha