Wat is de shuttercount van de tweedehandse 70D? De shuttercount zegt niet alles over het gebruik van een DSLR, zeker niet als je er ook mee kunt filmen, maar ik zou het getal wel in je overweging meenemen. Een sluiter heeft niet het eeuwige leven, een sluiter gaat een aantal "clicks" mee. Als je de 70D kiest, dan zou ik vragen of een defecte sluiter binnen de garantie valt.
Micro-adjustment is fijn om op je camera te hebben. Als de combinatie camera-lens iets afwijkt van de standaard, dan is het fijn als je m.b.v. micro-adjustment het scherpstellen zelf kunt bijregelen. Als je geen micro-adjustment optie op je camera hebt zitten, kun je altijd nog je camera door een servicepunt laten afstellen, maar dit kost je dan wel enkele euro's. Gebeurt het wel eens dat een lens buiten de marges valt? Het antwoord is: ja, maar niet heel vaak.
De 70D is 190 gram zwaarder dan de 760D. Voor je zwaardere analoge lenzen verwacht ik dat de balans fijner zal uitvallen. DIt kun je alleen bepalen als je de combinatie vast hebt. In het algemeen kun je stellen dat een amateur-body lekker in de hand ligt met amateur-lenzen en dat een professionele camera-body lekker in de hand ligt met professionele-lenzen.
De 760D heeft geen uitklapbaar scherm, de 70D wel. Als je dicht bij de grond fotografeert, dan is het hebben van een uitklapbaar scherm wel zo fijn.
UPDATE op 24 januari 2018Ik zie dat je weer langs bent geweest en neem aan dat je de drie reacties hebt gelezen. Ik ben eigenlijk benieuwd of je er iets mee kunt.