Reparatiebedrijf ETB vraagt faillissement aanETB, het bedrijf dat reparaties uitvoert voor onder meer Canon, Samsung, Sony en Marantz, heeft faillissement aangevraagd. Dit heeft het personeel gisteren vernomen. Lopende reparaties worden naar verluidt gewoon afgemaakt.
Christa de Wolf, servicemedewerker bij ETB, bevestigt tegenover Tweakers.net dat het faillissement is aangevraagd. "We kregen het gistermiddag te horen", aldus De Wolf voor wie het faillissement als een verrassing kwam. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden, maar het is nog onduidelijk of een doorstart voor ETB in de sterren staat.
Volgens De Wolf zullen alle lopende reparaties gewoon worden afgehandeld en klanten krijgen de mogelijkheid om hun in reparatie zijnde apparaten af te halen. Het is niet bekend hoeveel reparaties ETB momenteel in behandeling heeft. ETB repareert onder meer de consumentenproducten van Canon zoals foto- en videocamera's, terwijl het bedrijf voor Samsung en Sony reparaties uitvoert aan compactcamera's.
Canon bevestigt het faillissement van ETB en de samenwerking ermee zal daarom ook stoppen. Wel garandeert Canon alle uitstaande reparaties 'in goede orde' worden afgehandeld. "Het is de bedoeling dat klanten uiteindelijk niets zullen merken van het faillissement van ETB", aldus Marije Groenenboom, woordvoerder van Canon. Het bedrijf maakte bekend dat het huidige reparatiecentrum in Nederweert zal worden bijgestaan door een nieuw reparatiecentrum ter vervanging van ETB. De naam van het nieuwe centrum heet Techrepair en is gevestigd te Bergen op Zoom.
Bij Sony was het nieuws over het faillissement van ETB nog niet officieel doorgedrongen. Volgens Hans den Heijer, woordvoerder van Sony, zal het ter ziele gaan van ETB echter niet zoveel problemen opleveren. "De meeste reparaties van camera's worden uitgevoerd door ons eigen servicecentrum MBS", aldus Den Heijer, die nog niets kon zeggen over lopende Sony-reparaties bij ETB.
Volgens de
Consumentenbond blijven spullen in reparatie bij een bedrijf in beginsel het eigendom van de kopers en kunnen deze hun spullen terugvragen bij de curator. Vanwege het feit dat deze eerst de boedel in kaart moet brengen, duurt het een aantal dagen voordat klanten hun spullen terugkrijgen.
Bron:
Tweakers