Het is 28 maart 2024 22:42



Auteur Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 10:33 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
Ik heb een Nikon D5300 . Ik had onlangs een 18-200 tamron lens gekocht maar ben niet tevreden.
Dit heeft te maken dat 200 te weinig is voor het fotograferen van vogeltjes.

Daarnaast fotografeer ik ook graag steden.
Nu wil ik het volgende doen.

De Tamron 18-200mm ruilen voor een Nikon lens 10-20mm f/4.5-5.6G VR.
En later een Tamron 70-300mm aanschaffen.

Mijn vraag is of dit een goed idee is?

Nikon D5300, crop 1.5


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 10:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ronnikon, vogeltjes kun je op vele manieren fotograferen. De wijze waarop vogelaars dit doen is slechts 1 manier. We hebben hier een keer een maandopdracht gehad (vogeltjes fotograferen) en toen bleek dat de niet-vogelaars met hele mooie inzendingen te komen.
Dus... moet je altijd een supertelelens hebben voor het fotograferen van vogeltjes: Nee.
De vraag is alleen hoe jij de vogeltjes wenst vast te leggen. Als je dat op de vogelaarsmethode doet, dan kan ik je nu wel verklappen dat je altijd mm's tekort komt. Er zijn hier enkelen die de vogeltjes vastleggen m.b.v. een 500mm met 1.4x converter op een full frame camera. Uiteraard kun je ook een cropcamera gebruiken met veel MP's. Is misschien nog wel een betere optie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 11:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
Henry schreef:
Ronnikon, vogeltjes kun je op vele manieren fotograferen. De wijze waarop vogelaars dit doen is slechts 1 manier. We hebben hier een keer een maandopdracht gehad (vogeltjes fotograferen) en toen bleek dat de niet-vogelaars met hele mooie inzendingen te komen.
Dus... moet je altijd een supertelelens hebben voor het fotograferen van vogeltjes: Nee.
De vraag is alleen hoe jij de vogeltjes wenst vast te leggen. Als je dat op de vogelaarsmethode doet, dan kan ik je nu wel verklappen dat je altijd mm's tekort komt. Er zijn hier enkelen die de vogeltjes vastleggen m.b.v. een 500mm met 1.4x converter op een full frame camera. Uiteraard kun je ook een cropcamera gebruiken met veel MP's. Is misschien nog wel een betere optie.


Met de 200mm moet ik toch te veel "bij snijden" om het gewenste resultaat te krijgen en zeker gezien de afstand.
Nu ik toch de kans heb om de 18-200 te ruilen voor een groothoek ivm steden fotografie en later over te stappen op een 70-300 leek me dit een goed idee.

Maar ik kan het ook mis hebben...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 12:41 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Geldrop
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Denk dat je met die 100mm exrra niet veel wint. Ik heb een sony a58 met een tamron 200-600mm ff en dat gaf me pas echt terreinwinst tov een 200mm met converter.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 12:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vogelfotografie = of meer dan 400 mm


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 12:54 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
Frankvdm schreef:
Denk dat je met die 100mm exrra niet veel wint. Ik heb een sony a58 met een tamron 200-600mm ff en dat gaf me pas echt terreinwinst tov een 200mm met converter.


Het gaat hoofdzakelijk om vogeltjes in de tuin. Ik kan dus dichtbij komen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 12:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frank......welke Tamron juist ??


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 12:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een schuilhut :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 13:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Armand.......een schuilhut heb je ook de nodige millimeters nodig hoor.....maar telkens wel met zoom anders heb je soms problemen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 13:11 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het ligt er maar net aan welke vogels en waar je ze wilt vastleggen.
300mm t.o.v. 200mm ga je wel merken, zeker als je de cropfactor van je camera meerekent, je hebt dan eigenlijk 150mm meer.
Meestal kom je als fotograaf van vogels inderdaad mm's te kort, maar bij de wat grotere en minder schuwe vogels zoals Ganzen, Eenden, Zwanen, Reigers, Meeuwen, enz. kun je met 300mm ook hele leuke platen schieten.
Ook op bijvoorbeeld een terras, in de dierentuin of andere plekken waar de kleine vogeltjes, zoals Mussen, niet echt schuw zijn kun je leuke foto's maken.
Toen ik in Noorwegen en Polen de Zeearenden ging fotograferen heb ik dat gedaan met 'maar' 200mm(op een cropcamera)......dat zijn natuurlijk flinke vogels en ze komen redelijk dichtbij.
Ook bij een vogelhut komen soms grotere (roof)vogels en dan heb je ook niet persé heel veel mm's nodig, voor de wat kleinere vogeltjes vaak wel, maar ook die willen daar soms vlak voor je neus komen zitten.
Voor de kleine vogeltjes en de wat schuwere vogels in het wild heb ik meest wel m'n 2x teleconverter ertussen en die maak ik dus met 400mm.
Probeer anders es een 300mm. te lenen of zo van iemand, dan kun je het uitproberen, elke situatie is weer anders.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 18 feb 2018 13:51 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
Ron62 schreef:
Het ligt er maar net aan welke vogels en waar je ze wilt vastleggen.
300mm t.o.v. 200mm ga je wel merken, zeker als je de cropfactor van je camera meerekent, je hebt dan eigenlijk 150mm meer.
Meestal kom je als fotograaf van vogels inderdaad mm's te kort, maar bij de wat grotere en minder schuwe vogels zoals Ganzen, Eenden, Zwanen, Reigers, Meeuwen, enz. kun je met 300mm ook hele leuke platen schieten.
Ook op bijvoorbeeld een terras, in de dierentuin of andere plekken waar de kleine vogeltjes, zoals Mussen, niet echt schuw zijn kun je leuke foto's maken.
Toen ik in Noorwegen en Polen de Zeearenden ging fotograferen heb ik dat gedaan met 'maar' 200mm(op een cropcamera)......dat zijn natuurlijk flinke vogels en ze komen redelijk dichtbij.
Ook bij een vogelhut komen soms grotere (roof)vogels en dan heb je ook niet persé heel veel mm's nodig, voor de wat kleinere vogeltjes vaak wel, maar ook die willen daar soms vlak voor je neus komen zitten.
Voor de kleine vogeltjes en de wat schuwere vogels in het wild heb ik meest wel m'n 2x teleconverter ertussen en die maak ik dus met 400mm.
Probeer anders es een 300mm. te lenen of zo van iemand, dan kun je het uitproberen, elke situatie is weer anders.


Bedankt voor je informatie :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Tamron 18-200 ruilen voor zoom en later 70-300 aanschaffen
BerichtGeplaatst: 24 feb 2018 12:00 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Geldrop
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Erik Symoens schreef:
@Frank......welke Tamron juist ??

Zie je melding nu pas. Ben reizende geweest.
Het is tamron sp 150-600 f5-6,3.
Heb er op de oosterschelde uit de losse hand met max zoom de zeehonden kunnen fotograferen vanaf een boot en haarscherp ook uitgesneden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed