Ik heb als voorbeeld een dame genomen die ik heb gefotografeerd. Ik heb photoshop in het Engels, dus zijn alle benamingen (helaas) in het Engels en ik werk niet op een Mac, dus alle sneltoetsen zijn voor een PC.
Voorbeeldfoto (onbewerkt)Kopieer de foto (ctrl + j) en zet de bovenste foto op overlay
Ga naar filter> blur> gaussian blur en zet hem op een radius van (voor deze foto) 5 pixels. Je ziet op de foto dat de overgangen van licht naar donker heel zacht worden en dat is juist de bedoeling (zie foto 01).
Foto 01Zet de opacity van de bovenste layer op 20%. Als je zo op het eerste gezicht kijkt zie je weinig verschil, maar zet de bovenste laag maar eens aan en uit, dan zie je wat het verschil is. Zo kun je zien waar je de accenten voor de schaduwen en lichtpunten kan gaan aanbrengen.
Foto 02Ga nu naar layer> new> layer en zet de mode op overlay en vink Fill with overlay neutral color aan. Nu heb je een laag die je kunt gaan bewerken met dodge & burn. Dit doe je met je penseel, die je op zijn zachtst zet en de opacity op 5%. Zet de kleuren op zwart en wit (sneltoets d op het toetsenbord). Het aanpassen van de foto kan geheel naar eigen smaak, ga je met zwart over de donkere delen van de foto dan worden deze dus donkerder. Dit moet natuurlijk in de bovenste laag die je net hebt aangemaakt. Donkere vlekjes werk je weg door met de kleur wit over de foto te gaan en lichte plekjes natuurlijk met de kleur zwart. Het wisselen van de kleuren doe je met de sneltoets x en het groter en kleiner maken van de penseel doe je met de sneltoetsen [ en ].
Het is best moeilijk om dit zo zonder filmpje uit te leggen, maar je legt de accenten bijvoorbeeld op de glans van de benen, dus de lichtere delen door deze wat lichter te maken met wit. Je creeert zo ook meer diepte in de foto, het lijkt een soort van kneden van de persoon. Zo heb je dus geen gladmaak filter nodig, maar doe je alles met het aanbrengen van schaduwen en licht. Het kost wel wat tijd, maar dan heb je wel wat

Op foto 03 heb ik het been wat aangepast. Als je met alles klaar bent maak je van alle lagen 1 laag en maak je de foto wat scherper met smart sharpen en klaar is klara

Foto 03Heb je een foutje gemaakt, dan zet je je penseel op de kleur #808080 en poets je alles netjes terug in de color & burn laag. Zo kun je je foto ook niet verpesten en altijd alles terugzetten. Vergeet natuurlijk tussendoor de foto niet op te slaan (ctrl+s). Met deze techniek kun je dus oneffenheden weghalen, ogen en tanden mooi wit maken enz.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb overgebracht, dit is namelijk voor het eerst dat ik een tutorial maak

Ik heb het eindresultaat hier niet bijgezet.