Sporen na het klonen
- Rob Olivier
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
Inderdaad nog wat draad vergeten maar je ziet dat het resultaat een stuk beter is. 
- Ron62
- Moderator
Dat is ook goed gelukt.
Nu zie ik alleen boven het wat lagere stukje bomen en soort van hele lichte 'herhaling' van bomen in de lucht, dus net boven de bomen.
Dat zijn van die dingetjes die je dan kunt voorkomen door daar net voordat je gaat klonen een klein stukje te selecteren en dan de selectie omdraaien, of je selecteerd hetgeen waar je juist wel wilt klonen, dan hoef je de selectie natuurlijk niet om te draaien.
Nu zie ik alleen boven het wat lagere stukje bomen en soort van hele lichte 'herhaling' van bomen in de lucht, dus net boven de bomen.
Dat zijn van die dingetjes die je dan kunt voorkomen door daar net voordat je gaat klonen een klein stukje te selecteren en dan de selectie omdraaien, of je selecteerd hetgeen waar je juist wel wilt klonen, dan hoef je de selectie natuurlijk niet om te draaien.
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
Ron62 schreef:Dat is ook goed gelukt.![]()
Ik zie nu welk stukje je bedoelt.
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
Heb het even geprobeerd Ron 62 dat omgekeerd klonen. Zie update 3Ron62 schreef:Dat is ook goed gelukt.![]()
- Henry
- Lid

Mijn antwoord zou zijn: met het kloon-stempeltje, ...maar ik ben bang dat dit antwoord te eenvoudig is.
Daar wil ik dan wel onmiddelijk de opmerking aan toevoegen dat goed/mooi photoshoppen niet zo eenvoudig is. In de praktijk kun je beter de foto maken zoals je hem wilt hebben.
Daar wil ik dan wel onmiddelijk de opmerking aan toevoegen dat goed/mooi photoshoppen niet zo eenvoudig is. In de praktijk kun je beter de foto maken zoals je hem wilt hebben.
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
Frans schreef:Ik snap je vraag niet.
Wat wil je klonen en lucht of zee?
Bij het klonen van lucht (omdat er vuil op de sensor zat; heb inmiddels een afspraak hiervoor gemaakt) ontstonden er na het klonen vlekken en kleurverschillen, die ik moeilijk weg kon werken. Ik denk dat het komt doordat er veel soorten blauw in de lucht zitten. Je haalt een stukje weg ergens en past dat in het stukje dat gerepareerd moet worden, maar dat is niet dezelfde kleur. Ik heb nu gekloond en daarna geblurred.
Het gaat om deze foto.
Origineel

Even daarna was ik bezig met het klonen van zee en kwam dezelfde soort problemen (kleurverschillen en vlekkerig) tegen, dus dacht ik dat dit hetzelfde euvel was.
Laatst gewijzigd door janjan33 op 26 feb 2018 12:05, 4 keer totaal gewijzigd.
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
Mooi photoshoppen is niet eenvoudig nee.Henry schreef:Mijn antwoord zou zijn: met het kloon-stempeltje, ...maar ik ben bang dat dit antwoord te eenvoudig is.
Zie mijn antwoord aan Frans hierboven.
- Henry
- Lid

In plaats van het kloonstempeltje, kun je ook de spot healing brush nemen. Die werkt voor het wegwerken van dit soort sensorvlekjes vaak beter.
Wat ik vaak doe is het combineren van de spot healing brush met de clone stamp. Gewoon wat proberen, want elke situatie is immers uniek. De spot healing brush kent ook enkele instellingen.
Het schoonmaken van een sensor kun je ook zelf doen. Er zijn doe-het-zelf setje in de handel waarmee je dit eenvoudig zelf kunt doen.
Wat ik vaak doe is het combineren van de spot healing brush met de clone stamp. Gewoon wat proberen, want elke situatie is immers uniek. De spot healing brush kent ook enkele instellingen.
Het schoonmaken van een sensor kun je ook zelf doen. Er zijn doe-het-zelf setje in de handel waarmee je dit eenvoudig zelf kunt doen.
- Frans
- Lid

Bij het klonen heb je een bron en een doel.
Meestal is een bron dicht bij het doel voldoende gelijk qua kleur, helderheid en structuur.
Je kunt ook voor het klonen een aparte laag maken en daarop klonen. Niet vergeten om de kloonstempel niet op alleen deze laag te zetten.
Na het klonen kun je boven die laag allerlei aanpassingslagen zetten voor kleur en helderheid die je koppelt aan die laag.
Bovendien kun je ook maskers toepassen.
Nog een mogelijkheid is de optie fill te gebruik met content aware.
https://zoom.nl/artikel/cursussen/24595 ... -fill.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je er de foto met sensorvlekken bij zetten?
PS https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/us ... mages.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meestal is een bron dicht bij het doel voldoende gelijk qua kleur, helderheid en structuur.
Je kunt ook voor het klonen een aparte laag maken en daarop klonen. Niet vergeten om de kloonstempel niet op alleen deze laag te zetten.
Na het klonen kun je boven die laag allerlei aanpassingslagen zetten voor kleur en helderheid die je koppelt aan die laag.
Bovendien kun je ook maskers toepassen.
Nog een mogelijkheid is de optie fill te gebruik met content aware.
https://zoom.nl/artikel/cursussen/24595 ... -fill.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je er de foto met sensorvlekken bij zetten?
PS https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/us ... mages.html" onclick="window.open(this.href);return false;