Henry schreef:
Citaat:
De capaciteit van een HSS flits is flink lager dan de capaciteit van een normale flits. Ik verwacht dan ook dat je de fitser veel dichter op je onderwerp zult moeten plaatsen wil je er nog enig effect van zien.
Sorry Henry, maar dat heb je nu eens volledig fout...
Ik gebruik mijn HSS flitsers ( op batterij ) zowel buiten, als in de studio.
In de studio gebruik ik die 400 watt HSS bijvoorbeeld samen met een netstroom flitser van 400 watt.
De ene als slave van de andere bijvoorbeeld.
En die twee 400 watt flitsers geven de zelfde intensiteit en sterkte, ( op enkele % na misschien, omdat ze van een ander merk zijn, maar dat is verwaarloosbaar).
Volgens mij is 400 watt power, gewoon 400 watt power. (rekening houdend, dat je met softboxen of light modifiyers sterkte verliest, maar das een andere zaak.)
De sluitertijd moet hier voor mijn Canon, wel onder de 200 ste van een seconde blijven, omdat dit dus begrenst is door de niet HSS studio flitser.
Buiten tegen de zon in, staat mijn HSS flits soms wel 10 meter van het model af, wel met gericht licht, geen open diffuser, ... en wees gerust, er komt nog een pak licht op het model terecht.
Is weer eigen ondervinding,... en mijn werkmethoden...die misschien niet overeenstemmen met het werk van anderen.
En tenslotte, ND filters heb ik geprobeerd met flitsers, en geloof me, is geen oplossing om tegen de zon in te flitsen.
Alles kan natuurlijk, maar waarom het je nog moeilijker maken ? AJL zal zo al een hele stijle leercurve tegemoet gaan
DD.