Het is 28 maart 2024 17:11


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Instellingen. Doe ik het goed?
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 20:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
Hoi!

Ik heb hier een topic lopen over mijn probleem met mijn huidige lens.
viewtopic.php?f=36&t=100313&p=1221836#p1221836

Maar, ik ben eigenlijk erg benieuwd of ik zelf niet nog iets kan verbeteren in het kiezen van de instellingen. Ik weet dat de compositie niet ideaal is, en het echt niet een top foto is, maar ik probeer eerst de instellingen goed te krijgen voor ik op de rest ga letten.

Onderstaand een voor en na foto. In de 2e foto heb ik enkel de exposure, highligts, shadows, blacks en tone veranderd. Geen sharpening of noise dingen. Ik wil juist proberen zo ruis vrij mogelijk uit de camera te komen.

Het probleem wat ik heb is dat er beweging in de foto komt als ik hem op welke manier dan ook meer belicht. De sluitertijd of ruis word te veel... dus ik heb het nu zo opgelost met die -1.7stap

Wat zouden jullie als instelling testen als je dit ziet. Je merkt dat ik in dit geval enorm weinig licht boven de bak heb. Ik moet het hier mee proberen te doen.

Als ik te weinig info geef, je mag alles hebben :D (bijna..)

(800x is de max.. maar groter kan natuurlijk als dat wenselijk is)

Nikon D5100
Nikon 18x105

ISO800
F/5.6
1/20sec
-1.7 stap
105mm zoom
Geen VR
Geen flits

RAW uit camera
Fotografie

Nabewerkt
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 20:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een lichtsterker objectief helpt je een goed eind in de riching.
Pak hem beet f/2.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 20:36 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
Frans schreef:
Een lichtsterker objectief helpt je een goed eind in de riching.
Pak hem beet f/2.


Zover ben ik ook... maar ik kan niks meer uit deze lens halen? Als ik minder zoom kan ik een lagere Fstop, maar krijg ik niet deze closeups. Ik probeer het uiterste een beetje op te zoeken. Overzicht foto's zijn uiteraard makkelijker.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 20:38 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je een foto naderhand, dus in de nabewerking, veel op gaat lichten dan krijg je juist ruis te zien, vooral in de donkere delen die opgelicht zijn.
Je kunt dan nog beter de ISO omhoog zetten en proberen goed te belichten, zodat je dit in de nabewerking niet of nauwelijks hoeft te doen.
Eigenlijk heb je niet de juiste apparatuur voor dit soort opnamen in deze lichtomstandigheden, want een full frame camera die veel minder last van ruis heeft bij hogere ISO's en een wat licht gevoeliger objectief zouden hier wel handig zijn, maar ik snap ook wel dat niet iedereen daar het geld voor heeft, of voor over heeft.
Volgens mij had ik in een ander topic al een Tamron 17-50mm F/2.8 aangeraden, daarmee doe je het al een stuk makkelijker en dat is ook nog redelijk betaalbaar. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 20:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
Ron62 schreef:
Als je een foto naderhand, dus in de nabewerking, veel op gaat lichten dan krijg je juist ruis te zien, vooral in de donkere delen die opgelicht zijn.
Je kunt dan nog beter de ISO omhoog zetten en proberen goed te belichten, zodat je dit in de nabewerking niet of nauwelijks hoeft te doen.
Eigenlijk heb je niet de juiste apparatuur voor dit soort opnamen in deze lichtomstandigheden, want een full frame camera die veel minder last van ruis heeft bij hogere ISO's en een wat licht gevoeliger objectief zouden hier wel handig zijn, maar ik snap ook wel dat niet iedereen daar het geld voor heeft, of voor over heeft.
Volgens mij had ik in een ander topic al een Tamron 17-50mm F/2.8 aangeraden, daarmee doe je het al een stuk makkelijker en dat is ook nog redelijk betaalbaar. ;)


Ja klopt! Ik ben je dankbaar voor dat Tamron advies. Ik had die zelf nog niet gevonden, en dit lijkt precies in mijn wensen te passen.

Op zich vind ik het niet erg om voor deze hobby te investeren in een FullFrame. maar, ik wil eerst meer leren. De camera die ik nu heb moet me 3 jaar lesstof geven en dan ga ik zeker FF.

Ik moet het dus hier even mee doen, en dit aquarium is uitzonderlijk laag belicht. Het is leuke lesstof, maar geen voorbeeld van een traditioneel aquarium.

Als ik ISO 1600 ga, dan is er echt al veel ruis. Voor mijn gevoeld was dit resultaat met die -1.7 stap op ISO 800 beter. Maar ik kan eens proberen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 20:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Quoten is niet nodig op dit forum.
Staat het bericht waar je op reageert gebruik je gewoon @Ron


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 21:06 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Die Tamron heb ik zelf ook(alleen met Sony A-mount) en is gewoon een lekker lensje, zeker voor z'n prijs.
Ik weet dat je met jouw camera met ISO-1600 waarschijnlijk meer ruis hebt, maar door foto's in de nabewerking op te lichten krijg je denk nog meer ruis, zoals ik al zei vooral in de donkere delen.
Ik ga met mijn camera normaal gesproken ook niet hoger dan ISO-400, maar in noodgevallen gebruik ik ook weleens ISO-800, maar probeer dan wel de foto niet te donker te maken, omdat ik weet dat er veel ruis tevoorschijn komt als je de foto naderhand oplicht.
Het blijft natuurlijk altijd een probleem wat eigenlijk alleen maar redelijk goed op te lossen is door duurdere apparatuur aan te schaffen en ook dan loop je op een gegeven moment tegen een grens aan. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 21:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
@Frans Oke Top!

@Ron62
Dat is eigenlijk wel een fijn antwoord. Vaak koop je duurder materiaal en heb je het helemaal niet nodig, maar als blijkt dat je voor dit soort doeleinde andere materiaal nodig hebt.. dan koop je het om de juiste redenen.

Gezien dit aquarium uitzonderlijk onderbelicht is heb ik de vrijheid niet direct over te stappen op een FF. We hebben meerdere hobby's dus zullen moet consolideren.

Ik ga nog een avond testen.. hopelijk morgen. Wellicht krijg ik er nog iets meer uit. Voorlopig richt ik me op zo stil mogelijk hangende vissen want zwemmend is onhaalbaar nu.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 21:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er zijn natuurlijk nog wel andere manieren, maar ik weet niet of dat hier ook mogelijk is.....als het aquarium ergens staat waar ook zonlicht(door bijv. een raam) naar binnen valt dan zou je kunnen proberen om dit natuurlijke licht om te buigen met behulp van een reflectiescherm of zoiets en dat licht dan op het aquarium laten vallen.
Maar dan moet je niet meer in de avond maar overdag testen. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 21:59 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
@ron62

Check! Dit heb ik met een zeeaquarium gedaan. Dit zoete en indertijd dat zoute aquarium zijn beide doorkijk aquariums. Deze staat dus ook weer kops tegen de muur.

Het probleem wat ik nu heb is dat het aquarium evenredig met het raam staat, en het zoute vroeger stond perpendiculair tegen het raam. Met de opzet die ik nu heb kom ik niet onder reflecties uit. Althans, 1 kant lukt enigszins, maar vanaf de raam kant gaat zeer slecht. Ik kan niet te schuin tegen het glas aan staan want dan krijg ik te veel refractie.

De makkelijkste oplossing is er tijdelijk een HQI lamp boven hangen. Dit doe ik wel eens maar niet te vaak. Als ik dit binnenkort weer eens doe zal ik ze hier posten. Dan is het hele probleem opgelost .

Maar het gaat me om het leren en dus kijken of ik deze lens verder kan pushen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018 22:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met elke camerabody en lens kun je mooie foto’s maken als de omstandigheden ideaal zijn. Zijn de omstandigheden niet optimaal (het is te donker, onderwerp heeft te veel snelheid, onderwerp is ver weg of onderwerp is heel dichtbij, onderwerp is superklein, etc.), dan zul je een keuze moeten maken:
- je maakt de foto niet want het wordt toch niet echt supermooi
- je accepteert de beperkingen van je apparatuur
- je koopt duurdere spullen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018 08:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Veel dingen zijn al gezegd. Er valt mij nog wel op dat je in RAW fotografeert en niet naverscherpt. Dat zou wel moeten. Als je in jpeg fotografeert dat wordt je foto verscherpt. In RAW moet je dat zelf doen. Over de ruis: inderdaad correct belichten maar ontruis je je foto’s? Daar is ook nog wat te winnen. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018 17:40 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
@henry. Het probleem is nu dat ik niet weet of ik wel aan de max van deze lens zit. Dat een andere beter is snap ik, maar het is zonde om capaciteit te laten liggen. Stel ik fotografeer iets anders met deze lens ooit, dan weet ik hoe hij werkt en wat er kan.

Als ik nu 10% van zijn kunnen laat liggen is dat gewoon zonde.

@Harry
Ik heb inderdaad expres even geen ruis onderdrukking of verscherpen gedaan in de bovenstaande foto. Ik wilde laten zien wat er juist aan ruis uit kwam, en was benieuw of jullie dat veel of weinig vonden.

Wellicht had hier iemand geschreven "Je doet het helemaal verkeerd, probeer dit eens..."
Dat is niet meer te zien als ik echt pixels ga veranderen. Ik wil ook graag de lens leren kennen en niet zozeer photoshop.

Uiteraard doe ik het wel als ik final foto's maak... maar bovenstaande bewust niet nee.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018 17:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52
Woonplaats: Leiden
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Toevallig dat ik een tijdje geleden gevraagd werd door een vriendin die hetzelfde probleem met haar pijlgifkikkertjes had.
Ik ben er heen gegaan met de 150 F/2.8 en een D5 en moest erkennen dat het terrarium dermate donker was dat zelfs een lichtsterke lens en een camera ingesteld op 25600 ISO amper voldoende was.
Uiteindelijk heb ik haar een LEDlight (Godox 170) geadviseerd en sindsdien is ze super happy met haar resultaten. (die ook idd heel mooi zijn, ze hangt de hele dag voor de bak hahaha)
Je moet even uitknobbelen hoe je dat ding gebruikt maar het werkt echt super.
Groetjes, Lydia


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018 19:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lenzen produceren een optimale scherpte in het werkgebied f/5.6 - f/9. Uiteraard zijn er ook massa's lenzen die buiten dit werkgebied een goede scherpte leveren. De voorbeeldfoto heb je gemaakt met f/5.6. Misschien eens proberen om je eerstvolgende beelden te maken met een diafragma f/8. Het probleem is dat je dan wel meer licht moet hebben.
Het ophogen van de ISO-waarde kan niet zonder consequenties. Op een gegeven moment krijg je niet alleen ruis, maar een hogere ISO-waarde leidt ook tot een verminderde scherpte.
Wat je dus zou kunnen proberen is er meer licht tegenaan gooien, ISO laag te houden en het diafragma op f/8 zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018 21:34 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
@Lydia596

Meer licht :), dat is te makkelijk. Althans... ik doe het soms. Maar de vissen vinden dat echt niet fijn. Ik kan niet even een lamp ophangen. Dan moet ik gedurende 3 dagen extra lampen toevoegen zodat de vissen mee wennen.

Ik heb een filmpje gemaakt met 350 extra watt aan licht boven de bak. Dat was een HQI, een TL en een LED lamp de er extra boven ging. Maar die heb ik toen met een iPhone gemaakt voor een uitdaging.

De volgende keer als ik zo licht op zet doe ik het met deze lens. Maar dan moet ik een dag vrij nemen want met een weekend haal ik het niet.

@Henry

Ik was net aan het testen met hogere ISO. Ik deed dat de vorige dagen niet want had er geen vertrouwen in. Met ISO2000 heb ik eigenlijk pas genoeg. Maar dat ziet er echt niet meer uit inderdaad. Niet enkel ruis maar ook detail is helemaal verkeerd.

Ik zal eens proberen een hogere fstop te zoeken, dit heb ik eigenlijk niet eens geprobeerd.

Dank!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 13 okt 2018 18:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 13
Ik heb er 150 watt extra licht boven gehangen en dan krijg ik dit. Heel het probleem is opgelost... maar dat is de makkelijke weg. Ik kan hier heel veel soorten instellingen doen, en heel af en toe moet ik dan wat te hoog met ISO. Maar meer licht = probleem opgelost. Dat wel.

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Instellingen. Doe ik het goed?
BerichtGeplaatst: 13 okt 2018 19:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De moeilijke weg is volgens mij:
- Ga veel geld verdienen.
- Maak niet al het verdiende geld op, maar spaar!
- Koop een body die extreem hoge ISO-waarden goed kan verwerken.
Koop bijvoorbeeld een Nikon D850, een Canon 5D Mark IV of een Sony A7R III :)

Vervolgens kun je gaan sparen voor een kwalitatief goed objectief. Een kwalitatief goed objectief maakt namelijk ook scherpe beelden bij een groot diafragma (kleine f-waarde).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed