Het is 28 maart 2024 13:35



Auteur Timemachine
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 08:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Wat ik meegemaakt heb, wens ik niemand... Mijn 3 weken oude MacbookPro gecrasht. En herstel bij de Amac weer gecrasht na een update in High Sierra. Wat een stress. Maar nu heb ik ook mijn werkcomputer een update gegeven. Een nieuwe iMac van 3 maanden oud. Ook high sierde 10.13.6 en jawel... ook gecrasht...
Ik was echt even de wanhoop nabij.
Apple support heeft via de telefoon alles kunnen herstellen. Pffff, 10 jaar van mijn leven...
Maar ik heb alles in back up dus zowieso niks kwijt mocht het mis gaan. De stress dat mijn mac blijvend beschadigd waren was groter. Maar alles doet t weer.

Mijn vraag:
Nu vraag ik mij het volgende af. Ik maak back ups via de Time Machine op een externe schijf (meerdere). Ik koop elke paar jaar een nieuwe schijf. Nu heb ik weer een backup gemaakt maar nu vroeg ik mij opeens af.
Sla je de mappen met foto's (ik bewaar die in Finder) apart op of neemt de time machine die mee? Inclusief de raws?
Tot nu toe sla ik al die mappen steeds op maar Apple zei, hij slaat alles op. Maar is dat wel zo?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 08:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik werk op dezelfde manier Nuelle. Alleen heb ik op de externe schijf 2 extra partities aangemaakt voor de RAW en de foto’s. Ik zat met dezelfde vraag en wilde geen risico lopen. Geen echt antwoord dus en zal dit onderwerp met belangstelling volgen. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 08:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Harry schreef:
Ik werk op dezelfde manier Nuelle. Alleen heb ik op de externe schijf 2 extra partities aangemaakt voor de RAW en de foto’s. Ik zat met dezelfde vraag en wilde geen risico lopen. Geen echt antwoord dus en zal dit onderwerp met belangstelling volgen. Gr. Harry

Ik sla dus ook alle mappen apart op. Externe schijven op meerdere locaties. Je kunt zo wel makkelijk bij je mappen komen. Maar inderdaad. Is het nodig?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 09:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Nuelle schreef:
Tot nu toe sla ik al die mappen steeds op maar Apple zei, hij slaat alles op. Maar is dat wel zo?

Dat is zo. Misschien op een paar kleine dingetjes na. Koop 'vandaag' een nieuwe Mac en restore de backup van 'gisteren'. Dan ga je 'bijna' verder met waar je gebleven bent. En inmiddels een paar keer een volledige backup terug gezet vanaf de Timemachine.
In principe backupt je Timemachine alles. Om iets niet te willen backuppen kan je mappen excluden.
Overigens mijn werkwijze: foto's importeer ik binnen Lightroom naar mijn Macbook. Na bewerking sla ik op, wat ik wil bewaren, in de iCloud (kost 3 euro per maand) en de iCloud wordt gesynchroniseerd naar Stackstorage bij TransIP. Ook mijn LR bibliotheek sla ik daar op (dus mijn bewerkingen worden meegenomen). Dubbele opslag buiten de deur. Je kan nog overwegen om ook nog een backup te maken naar externe schijven uiteraard.

Timemachine maakt backups en doet dat incremental. Je hele historie wordt bewaard tot de TM vol is. Vanaf dat moment gaat het backuppen door maar wordt de eerste backup weggegooid.
Stel je hebt een foto gemaakt een paar maanden geleden en die heb je gisteren per ongeluk weggegooid. Geen paniek want je kan je backup op je TM 'mounten' en zo door je oude backup heen wandelen om je foto weer terug te kopieren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 09:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Kijk! Thanx!! Helder!
Dan hoef ik dus niet steeds alle nieuwe mappen opnieuw op de schijf te zetten. Ik kan dan op de schijf naar de backups gaan en daar de mappen openen en foto's bekijken.
Echter,
Ik heb natuurlijk ook foto's die ik van de computer af heb om ruimte te besparen. Oudere foto's. De time machine neemt die niet mee. Dus de oude mappen kun je dan los op de externe schijf zetten. Zo heb je alles compleet. Dat zeg ik goed toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 10:04 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Deels waar. Let wel dat dit een backup is maar niet echt een manier is om je foto's te bekijken.
Je kan je backup benaderen: in je finder staat je TM gelist. Daar kun je op klikken en geef je desnoods je gebruikers naam en wachtwoord in. Dan zie je een backup sparsebundle staan. Klik hier dubbel op en je ziet dat de backup gemount wordt en dat zie je terug als schijf in je finder.
Nu kun je bladeren door je gemaakte backups. Let op dat dit wel traag kan zijn. Beetje geduldig zijn dus.
Vertrouw niet 100% op je TM want die kan ook de geest geven dus een kopie van wat je nooit kwijt wilt altijd buiten de deur plaatsen :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 14:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Thanx! Duidelijk!! :up :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 16:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zou toch nog even bij Time Machine voorkeuren-->Opties kijken of je niets hebt uitgesloten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 16:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Zou toch nog even bij Time Machine voorkeuren-->Opties kijken of je niets hebt uitgesloten.

Ik heb niks uitgesloten. Maar jij kent me Frans. Qua overzicht ben ik echt een ramp... Ik ben altijd bang dat ik iets over het hoofd zie of het denk goed te doen en het toch fout doe. :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 16:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoeveel kopien heb je van je foto’s?

Ik heb altijd een externe harde schijf aangesloten.
Klein maar fijn en snl. Ligt gewoon op de goet van de Mac.
https://www.coolblue.nl/product/789115/lacie-rugged-thunderbolt-usb-c-5tb.html

Daar maak ik eens pe maand met FreeFile Sync een kopie mee op een tweede schijf.
Die laatste gaat dan naar de buren als ik langere tijd van huis ga.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 17:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik maak sowieso backups op schijf; ben toch een beetje bang dat om wat voor reden ook een abonnement op de cloud opslag verloopt zonder dat ik daar erg in heb (ik noem maar wat, heftige ziekte op verkeerd moment) en dat daarna de data verdwenen is. Ouderwets, ik weet het, maar voelt gewoon beter - net als de Hama-mappen met negatieven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Timemachine
BerichtGeplaatst: 15 nov 2018 17:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedank voor de helderheid en de adviezen :up. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed