Het is 28 maart 2024 11:36



Auteur Kalibreren lenzen
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 21 dec 2018 15:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18
Woonplaats: Rotterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hey, kan iemand mij vertellen hoe lenzen kalibreren werkt met een crop camera? Ik heb een EOS 800D met 2 sigma lenzen. De autofocus is volgens mij echt niet heel nauwkeurig en toch wel belangrijk met een 1.4 lens ..

Ik ben van omgeving rotterdam, en heb al veel gehoord over chipclean maarja, is ook niet naast de deur.

Als iemand mij kan helpen, heel graag !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 21 dec 2018 18:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Uw lenzen moet je niet kalibreren.....uw scherm en uw foto's ......dit laatste als je alleen zelf print......en dan nog moet je niet uw foto's maar uw papier kalibreren

Maar ja.....anderen weten het beter en er zullen nog betere reacties volgen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 21 dec 2018 21:12 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40506
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
AJL, lenzen kun je ook kalibreren met je camera, als je camera deze functie tenminste heeft.....micro adjustment heet dat. ;)
Je kunt er inderdaad voor naar Chip Clean, maar dat is inderdaad niet echt naast de deur, ik ben er ook een keer geweest en is toch zeker 1,5 uur rijden vanuit Naaldwijk(ook redelijk in de buurt van Rotterdam).
Je kunt het ook zelf proberen, staat genoeg info over op internet, Scherpstel kaartje printen en je kunt aan de gang.
Er kan niets kapot en als je ontevreden bent reset je het weer..... https://www.fotosloep.nl/autofocus-testkaart-en-micro-adjustment/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 21 dec 2018 22:34 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron62 schreef:
AJL, lenzen kun je ook kalibreren met je camera, als je camera deze functie tenminste heeft.....micro adjustment heet dat. ;)

Dat kan, maar met Sigma lenzen kan het met de Sigma dock ook in de lens zelf, en dan zijn er (per brandpuntsafstand) 3 of 4 punten waarvoor je een correctiefactor in kunt voeren in plaats van slechts 2 als je het in de camera doet.

Ron62 schreef:
Je kunt er inderdaad voor naar Chip Clean, maar dat is inderdaad niet echt naast de deur, ik ben er ook een keer geweest en is toch zeker 1,5 uur rijden vanuit Naaldwijk(ook redelijk in de buurt van Rotterdam).
Je kunt het ook zelf proberen, staat genoeg info over op internet, Scherpstel kaartje printen en je kunt aan de gang.
Er kan niets kapot en als je ontevreden bent reset je het weer..... https://www.fotosloep.nl/autofocus-testkaart-en-micro-adjustment/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 21 dec 2018 23:05 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Elisa_0808 schreef:
Hey, kan iemand mij vertellen hoe lenzen kalibreren werkt met een crop camera? Ik heb een EOS 800D met 2 sigma lenzen. De autofocus is volgens mij echt niet heel nauwkeurig en toch wel belangrijk met een 1.4 lens ..

Ik ben van omgeving rotterdam, en heb al veel gehoord over chipclean maarja, is ook niet naast de deur.

Als iemand mij kan helpen, heel graag !


Je kunt het zelf doen, maar het is volgens mij heel veel werk.
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... gI6B_D_BwE

Je kan met de sigma dock correctiewaardes invoeren. Heb je een Sigma dock?

Ik heb kalibratie van mijn sigma 18-35 laten doen, maar..... het is op mijn 70D nooit echt goed geworden. Later heb ik de Sigma dock gekocht, daarmee heb ik een firmware update gedaan, en daarmee werd de lens beter bruikbaar. Op f/4.0 ging het altijd goed, met f/2.8 redelijk vaak, maar f/1.8 bleef onbruikbaar.
Het probleem is niet altijd kalibratie, maar ook domweg inconsistentie.

Ik heb een M50 gekocht, en daarop werkt de autofocus fantastisch. Geen kalibratiegezeur meer voor mij. Het werkt zo goed dat ik de Sigma 50-100mm f/1.8 er bij heb gekocht, en ook die doet het geweldig. Ergnomisch misschien een ramp (voor mij went het snel) maar technisch werkt het eindelijk goed.

Mijn advies is dan ook: Als je deze lenzen echt goed wilt benutten, ga dan niet heel veel tijd en gedoe of geld besteden aan kalibreren, maar ruil je camera in op een EOS M50 + EF2EF-m adapter, en zorg dat je lenzen de laatste firmware hebben. Er is namelijk geen enkele garantie dat kalibreren het focusprobleem met Canon spiegelreflexen gaat oplossen.
Nog heel even wachten kan ook goed zijn, wellicht dat er een M-camera in de pijplijn zit met de voordelen van zowel de M5 als de M50. Ga niet voor een M5 ook al is die op andere punten beter, want dat AF-systeem is minder.
Extra voordeel van een M-camera is dat hiervoor sinds kort een 32mm f/1.4 lensje beschikbaar is met alle eigenschappen die sigma prime liefhebbers moeten aanspreken, maar dan WEL compact.
Upgraden naar de R kan ook, ook daarvan lees ik dat Sigma's met laatste firmware (eindelijk) goed focussen.

Nogmaals: ga het probleem sigmalenzen&Canon-dsrl's niet oplossen, maar omzeil het. Wil je per sé je dslr houden, ga dan met Canon glas werken (wellicht de duurdere oplossing als je f/1.4 wilt...)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 22 dec 2018 09:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kalibreren van objectieven doe je in geval van front- of backfocus.
De vraag is natuurlijk of dat speelt in jouw geval.

Oftewel heb je dat vastgesteld?

Dat een objectief minder goed presteert op maximale opening dan op 1 of 2 stops kleiner verbaast me niet.

Het snel testen kan met relatief eenvoudige middelen als een lineaal.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 22 dec 2018 13:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De Dot Tune methode (even zoeken, bijvoorbeeld hier op dit forum) is een eenvoudige methode waarmee je snel kunt vaststellen of- en zo ja hoeveel front- of backfocus een lens-camera combinatie heeft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 14:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wil niet oneerbiedig zijn maar we moeten ook even serieus blijven en dit juist kaderen.
Die camera is niet echt ontworpen om daar een F1.4 lens op te plaatsen desondanks het er mechanisch wel op past.
Anderzijds zit die camera in een beginners marktsegment waar je niet de technisch gevorderde opties hebt zoals microadjust.

Het ontbreekt je ook aan voldoende AF punten om dergelijke lens goed onder dwang te houden. De focus recompose methode werkt niet voldoende accuraat op een scherptediepte van pakweg 2 tot 4mm. Je zit er zo naast bij de minste beweging.
Veel mensen onderschatten de moeilijkheidsgraad van zeer lichtsterke lenzen.

Anderzijds wil ik nu ook weer niet helemaal negatief zijn. De 800D is best wel een zeer fijne camera en daar komen goede resultaten uit. Maar je mag de verwachtingen ook niet te hoog leggen. Daarvoor moet je bij de (semi)professionele toestellen zijn waar al die oplossingen ingebakken zitten.

Los van deze ook even meegeven dat de 1.4 lens onbruikbaar is volopen bij volle zon op EV 15 tot EV 16. Uw camera kan de lage ISO en hoge sluitersnelheid niet aan waardoor je sowieso gegarandeerd overbelichte foto´s zal hebben (sunny rule)

Als je wil mag je eens proberen met mijn 50mm F1.2 lens een close portret (headshot) te schieten. Het wordt er echt niet beter op om niet te zeggen onmogelijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 23:07 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
xafke schreef:
Ik wil niet oneerbiedig zijn maar we moeten ook even serieus blijven en dit juist kaderen.
Die camera is niet echt ontworpen om daar een F1.4 lens op te plaatsen desondanks het er mechanisch wel op past.
Anderzijds zit die camera in een beginners marktsegment waar je niet de technisch gevorderde opties hebt zoals microadjust.

Klopt. Maar dat hoeft ook niet, omdat het bij Sigma lenzen ook kan in de lens. Wel slechts voor maar 1 camera, maar dan wel weer voor 4 verschillende afstanden in plaats van 2. Het probleem bij Sigma lenzen op Canon camera's is echter vaak niet gebrek aan kalibratie, maar inconsistentie. Een firmware update kan wat verbetering brengen, maar perfect wordt het vaak niet. De inconsistentie blijft te groot en ergens bij tussen f/4.0 en f/2.8 daalt de hitrate dramatisch.

xafke schreef:
Het ontbreekt je ook aan voldoende AF punten om dergelijke lens goed onder dwang te houden.

Klopt niet. De 800D heeft dezelfde AF-punten als de 80D. Voor wat betreft DSLR's is alleen de spreiding van AF-punten bij de 7DII beter.

https://media.the-digital-picture.com/Images/Other/Canon-EOS-80D/Canon-EOS-80D-AF-Point-Layout.png

xafke schreef:
De focus recompose methode werkt niet voldoende accuraat op een scherptediepte van pakweg 2 tot 4mm. Je zit er zo naast bij de minste beweging.
Veel mensen onderschatten de moeilijkheidsgraad van zeer lichtsterke lenzen.

Anderzijds wil ik nu ook weer niet helemaal negatief zijn. De 800D is best wel een zeer fijne camera en daar komen goede resultaten uit. Maar je mag de verwachtingen ook niet te hoog leggen. Daarvoor moet je bij de (semi)professionele toestellen zijn waar al die oplossingen ingebakken zitten.

De M5 en M6 waren er nog niet, maar de M50 is er wel. Een ontzettende instapcamera, maar dit doetie beter dan dslr's. De R zal wellicht nog beter zijn. Kalibratie overbodig. Fantastisch!

xafke schreef:
Los van deze ook even meegeven dat de 1.4 lens onbruikbaar is volopen bij volle zon op EV 15 tot EV 16. Uw camera kan de lage ISO en hoge sluitersnelheid niet aan waardoor je sowieso gegarandeerd overbelichte foto´s zal hebben (sunny rule)

Behalve een andere camera kan je daar voor ook een filter voor je lens aanschaffen. Het laatste is vaak goedkoper.

xafke schreef:

Als je wil mag je eens proberen met mijn 50mm F1.2 lens een close portret (headshot) te schieten. Het wordt er echt niet beter op om niet te zeggen onmogelijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 10:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Elisa hopenlijk niks ernstigs aan de hand.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 10:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Best veel advies. Ik wilde iets typen maar zie dat Lisa zelf afgehaakt heeft. :shock :zip


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kalibreren lenzen
BerichtGeplaatst: 30 dec 2018 10:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Elisa heeft zoveel advies gekregen, en.......ze is er weg mee en laat niks meer van zich horen
Hebben we al vaker meegemaakt hier op het forum........waarom toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed