Het is 28 maart 2024 12:15

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Foto's opslaan en back up maken
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 16:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een NAS met twee harde schijven, die ik zelf kan wisselen. Een NAS met vier harde schijven is veel duurder, simpelweg omdat een harde schijf veel geld kost. Uiteraard is een. As met 4 harde schijven mooier dan eentje met 2 harde schijven, maar eentje met 2 harde schijven klaart ook de klus.

Een NAS richt je in met behulp van je computer: je maakt verbinding met die NAS server en je doorloopt het installatiemenu.

Als een van de schijven stuk gaat, krijg je een berichtje. Doordat de NAS alles zo opslaat dat een defect (sector of compleet harde schijf) kan worden opgevangen, is het enige wat je bij een defecte harde schijf hoeft te doen, het aanschaffen van een nieuwe harde schijf, de defecte te verwijderen en de nieuwe te plaatsen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 16:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat een defect dat meerdere schijven treft kan worden opgevangen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 20:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heerlijk Backblaze. Hoef helemaal niets extra's te doen en Backblaze verzorgd automatisch en continu voor een backup. Onder andere gebruikt door Scot Kelby. Ben bijna klaar met de volledige backup waarna ik de bandbreedte tot een minimum beperk. Niks geen gedoe met allerlei schijven. IK zou me zeker alvorens je keuze te maken ook hierin verdiepen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 14 jul 2019 08:51 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 63
Woonplaats: Geldrop
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb mijn backups geregeld door 2 nassen op aparte locaties via een vpn en losse harde schijven die ik 1 keer per week in het netwerk hang om bijgewerkt te worden. Hiermee voorkom ik dat ik bij een hack van mijn nas alles kwijtraak. Immers de externe schijven zijn niet benaderbaar.
Want als een nas opengezet wordt op internet kan men zo erbij. En er zijn helaas voorbeelden genoeg waar dat gebeurt.
En met een sync programmabmet verschillende scripts is het een fluitje van een cent om alles bij te houden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 14 jul 2019 12:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb niet alle comments gelezen maar zal vertellen hoe ik het doe.
Geen NAS. Best ingewikkeld systeem, erg prijzig en als daar iets mis gaat, en ik ken gevallen, dan ben je echt alles kwijt. Geen cloud want geen internet en ik kan niet bij mijn foto's. Voor mijn gevoel niet prettig en te vaag.
Ik heb 4 externe harde schijven. Schijven van de betrouwbaarste merken: Lacie en Seagate.

1- ligt in de (brandveilige) kluis met volledige back up (lacie) beide Mac's en apart alle foto's 2TB
2- ligt op een ander adres opgeslagen (seagate) met alle TIFF bestanden van alle foto's + volledige back up MAC's. Om de 3 weken ververs ik deze. 3TB
3- staat op bureau (Seagate) met wekelijks volledige back-up 4TB
4- klein formaat (Lacie) 4TB met volledige back up wekelijks + elke nieuwe shoot direct

Gewoon aansluiten en je Mac maakt een back up. Kost amper tijd. Foto's apart maar als je het bijhoud 5 min werk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 14 jul 2019 16:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nuelle goede argumenten.
Twee in de kluis wellicht wat overdone.
Duur in aanschaf (zeker de Lacie thunderbolt)en bewerkelijk in procedure.
Zo heeft alles voor- en nadelen.

Zou nog de stroomkosten en de voor een digibeet best ingewikkelde veiligheidsprocedures van een NAS als aandachtspunt willen noemen.
Zie bijvoorbeeld dit artikel

https://computertotaal.nl/artikelen/overige-elektronica/beveilig-je-nas-in-10-stappen-64134/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed