Dank jullie, ik ben blij te horen dat het overkomt zoals bedoeld.
Fran, mijn vader (die eergisteren 90 zou zijn geworden) gebruikte dit woord, zich ervan bewust dat hij het moest uitleggen want het is inderdaad niet erg gangbaar. Hij gebruikte het bij een vakantiehuisje wat hij huurde destijds, en dat deed mij weer aan deze situatie denken. Wees gerust - ik keek hier tegenaan vanuit mijn tentje (niet hummelig, wel errug klein

).
Harry, ja dat klopt. Zowiezo heb ik standaard wat onderbelichting om missers te verkleinen als ik snel moet handelen (als ik tijd heb corrigeer ik gewoon de sluitertijd), maar hier was het echt de bedoeling om de donkere sfeer al in-camera te maken, vandaar de -1,3 EV. In zijn algemeenheid houd ik zowiezo meer van het donkere werk, dus het is inderdaad wel structureel. Het nadeel is wel dat ik, in combinatie met plotselinge twijfel over mijn scherminstellingen, een beetje zoekende ben naar het juiste gevoel voor contrast, de hogere lichten komen er niet goed uit de afgelopen tijd. Ik gebruik nu een tweede scherm voor check and balance, maar dat is uiteraard nogal arbeidsintensief. Ik ben toch al niet de snelste, dus ik hoop dat ik binnenkort mijn eerste scherm weer goed heb ingesteld.