Al een paar keer heb ik nu een opmerking gekregen over een blauwzweempje over mijn foto's. Het vreemde is dat ik die wel zie in Internet Explorer (gebruik ik bijna nooit), maar niet in Firefox (met Color Management plugin).
Op internet heb ik in het verleden veel gelezen over welke workflow het beste is bij het bewerken van je foto's (vwb Color Management).
Ik kalibreer mijn scherm op 5500K (mijn werkplek staat onder kunstlicht, maar er komt ook wat daglicht binnen). Mijn foto's schiet ik in sRGB of in AdobeRGB en bewerk ik ook in diezelfde kleurruimte. Na de bewerking converteer ik als ik in AdobeRGB heb geschoten naar sRGB, voordat ik ze op internet zet.
In Photoshop kan ik een softproof doen met mijn monitor profiel. Als ik dat doe zie ik eigenlijk hoe de foto er uit ziet in Internet Explorer. Doe ik dat niet zie ik hem zoals hij er uit ziet in Firefox.
Wat is nu de beste methode? Moet ik eerst de softproof aanzetten met het monitor profiel voordat ik met de bewerking begin? Of pas ik het monitor profiel dan juist dubbel toe?
Is die 5500K goed (volgens de help van de spyder software wel), of kan ik toch beter 6500K gebruiken?
En dan begint het me toch weer te duizelen...
Ik ben wel benieuwd wat ullie workflow nu is en wat jullie vinden over het resultaat daarmee.
Tips zijn van harte welkom!