Het is 28 maart 2024 10:20


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Kattendijke...
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 07 nov 2019 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Al 4 avonden achter elkaar ben ik naar de Westerschelde geweest want vanaf daar is de zonsondergang goed te fotograferen. Rond een uur of 16.00 vanmiddag zag ik zware dreigende wolken hangen, en die trokken de andere kant op. Dus ik snel op de brommer gestapt naar de Oosterschelde (waar de zon aan de verkeerde kant ondergaat). Voor de dreigende wolken was ik te laat, maar de zonsondergang was opzich wel mooi. Nu ééns vanaf de andere kant gefotografeerd.
Fotografie
D850 + 16-35 F4
F/8 | 1/13 sec. | ISO-100


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 10:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Mooi van opbouw en diepte. Ook hier weer wat gemis aan scherpte. Als ik de foto binnenhaal krijg ik in Affinity veel meer scherpte. Kun je beschrijven wat je workflow nu is Matthijs? gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 11:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor je reactie Harry!
De foto heb ik op 1024x683 pixels geplaatst, dus de optimale kwaliteit kun je het beste beoordelen als je op het kruisje klikt, maar ook dan is de foto nog niet echt vlijmscherp

Een RAW-foto probeer ik altijd voor 90% in de RAW-converter te bewerken zodat ik hem dan alleen nog maar in hoef te laden en hooguit nog een aantal kleine dingetjes moet aanpassen.
Verscherpen doe ik dus altijd in de RAW-converter, en bij Affinity vind ik dat nog erg lastig.
Ik weet dat ik niet moet vergelijken met PS, maar ik wil je alleen een indruk geven hoe ik een (gemiddelde) foto verscherp in PS:
Hoeveelheid 80
Straal 1,0
Details 80
Masker +/- 15 (afhankelijk van de hoeveelheid ruis)

Met de bovenstaande instellingen verscherp je voornamelijk de grovere lijnen en niet de kleine details. Voor mijn landschappen is dat het belangrijkste. Ik krijg dat met Affinity niet voor elkaar.
Niet in de RAW-converter, niet met 'unsharp mask' en 'high pass' ook niet.
Op welke manier verscherp jij je foto's met Affinity?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 11:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bij het openen van de topic word ik eerst op het verkeerde been gezet. Denk dat ik een panorama zie.., komt door de zwarte lijn in opname. Mij hersenen hebben even nodig om dit te snappen!

Opname zelf vind ik wat gewoontes voor jou doen. De zonsondergang is wat minder spectaculair aanwezig....Ach je kan niet altijd geluk hebben.
Over de technische afwerking met je fotoprogramma kan ik geen zinnig woord zeggen, ik ken het niet...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 12:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13040
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Kleuren zijn mooi, scherpte mist een beetje maar is voor mij niet storend. Wat me wel stoort is dat voor mijn gevoel mijn zicht wordt geblokkeerd door de plaatsing van de dijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 13:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Matthijs: Mijn workflow is iets anders. Behalve het rechtzetten e.d. doe ik niet veel in de RAW converter. Als je in lagen werkt is alles nadien nog aan te passen. Ik heb geleerd dat het verscherpen het beste als laatste gedaan kan worden. Als je wilt verscherpen kan dat in de RAW converter bij details. Dat even aanvinken en er klapt een sub-menu open. Aan het einde moet je wel zorgen dat je in de goede laag zit om te verscherpen of/ als je weet dat hij helemaal ok is op document-flatten klikken. Dan wordt het een laag. De mate van verscherpen is niet standaard bij me. Bij fijne details verscherp ik doorgaans minder. Ik zoom in tot 150 % en let speciaal op dunne lijnjes: er mogen dan geen witte lijntjes ontstaan. Meestal rond de Radius 0,5 PX en de factor2,2 PX. Treshold laat isk meestal ongemoeid..Succes! gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 13:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Harry, ik hoor vaker dat mensen pas verscherpen ná het bewerken en verkleinen. Misschien moet ik m'n werkvolgorde daarop aanpassen.
In de RAW-converter zelf zijn er 2 schuifjes: 'Radius' en 'Amount' maar daarmee haal ik niet het gewenste resultaat. Nogmaals dank voor je hulp! :up
@Conny/Fran, leuk om je gedachtegang over deze foto te horen.
Ik begrijp de mening over de dijk heel goed. Bij nader inzien pakt het toch wat minder goed uit in deze omstandigheden.
Opzich vind ik de compositie zelf wel erg leuk, maar omdat de nadruk hier ook nog een beetje op de gekleurde wolken ligt wordt het verwarrend. Misschien nog 's terug gaan op een bewolkte dag i.c.m. bijvoorbeeld een lange sluitertijd.. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 15:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vindt het een fraaie foto met letterlijk en figuurlijk veel diepgang. Mooi die elkaar kruisende dijken in combinatie met het beginnende avondrood.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 10 nov 2019 20:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4580
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind alles goed aan deze foto, helaas toch een maar. De dijk geeft een wat beklemmend gevoel zoals benoemd. Dat is jammer, want voor de rest is er helemaal niets mis met deze foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kattendijke...
BerichtGeplaatst: 10 nov 2019 20:58 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 41890
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Minder als we van je gewend zijn Matthijs maar nog steeds de moeite waard hoor. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed