M'n zwager heeft gevraagd of ik af en toe wat foto's zou willen maken van projecten en zo waar zij mee bezig zijn, of die net klaar en opgeleverd zijn.
Het betreft een bedrijf in koeltechniek en dus is het dan de bedoeling dat ik ook koelcellen en bedrijfshallen van binnen en van buiten fotografeer.
Ik weet dat het hebben van wat meer groothoek reuze handig is om in wat kleinere ruimtes toch zoveel mogelijk erop te krijgen, maar echt heel klein zijn de koelcellen en koelruimtes van tegenwoordig ook niet meer.
Ik zat te twijfelen tussen een Sony 16-35mm F/4, een Tamron 17-28mm en een Samyang 18mm F/2.8.
De Sony is inmiddels afgevallen(na het kijken en lezen van wat recensies), die is ook het duurst en het minst lichtsterk, maar heeft wel het grootste bereik.
Ook gaf deze lens de minst scherpe beelden van de 3, als de recensies kloppen en dat telde ook wel redelijk zwaar mee.
Het gaat dus nog om de Samyang(prime) en de Tamron(zoom).
De Tamron heeft dus een bereik van 17-28mm en dat is ook niet echt veel en ik betwijfel ook of ik veel gebruik zal makenen van de brandpunten die richting de 28mm gaan.
Maar dat is dus eigenlijk mijn vraag aan jullie, zal ik de zoom van de Tamron wel echt gaan gebruiken, of kan ik net zo goed een 18mm prime nemen?
Het prijsverschil is best wel flink, de Samyang kost nieuw ongeveer €400,- en de Tamron gaat richting de €1000,-.
Ook het verschil in gewicht is knap te noemen, 142 gram voor de Samyang, terwijl de Tamron 420 gram weegt(wat eigenlijk ook niet echt zwaar is voor zo'n lens).
De Tamron is daarentegen wel weather sealed en de Samyang niet, dus als ik er buiten wat landschapjes mee zou willen maken dan moet het bij de Samyang wel droog zijn, maar ik zie me nog niet in de regen landschapsfoto's maken.
O ja, met de Tamron kun je ook van iets dichterbij scherpstellen dan met de Samyang.....19cm tegenover 25cm.
Linkje naar de Samyang:
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... yang%2018&Linkje naar de Tamron:
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... mron%2017&Beide lenzen zijn waarschijnlijk nog wel iets goedkoper te verkrijgen dan de prijzen hier bij Kamera Express.