Het is 28 maart 2024 17:51

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Auteur Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 11:41 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
M'n zwager heeft gevraagd of ik af en toe wat foto's zou willen maken van projecten en zo waar zij mee bezig zijn, of die net klaar en opgeleverd zijn.
Het betreft een bedrijf in koeltechniek en dus is het dan de bedoeling dat ik ook koelcellen en bedrijfshallen van binnen en van buiten fotografeer.
Ik weet dat het hebben van wat meer groothoek reuze handig is om in wat kleinere ruimtes toch zoveel mogelijk erop te krijgen, maar echt heel klein zijn de koelcellen en koelruimtes van tegenwoordig ook niet meer.
Ik zat te twijfelen tussen een Sony 16-35mm F/4, een Tamron 17-28mm en een Samyang 18mm F/2.8.
De Sony is inmiddels afgevallen(na het kijken en lezen van wat recensies), die is ook het duurst en het minst lichtsterk, maar heeft wel het grootste bereik.
Ook gaf deze lens de minst scherpe beelden van de 3, als de recensies kloppen en dat telde ook wel redelijk zwaar mee.

Het gaat dus nog om de Samyang(prime) en de Tamron(zoom).
De Tamron heeft dus een bereik van 17-28mm en dat is ook niet echt veel en ik betwijfel ook of ik veel gebruik zal makenen van de brandpunten die richting de 28mm gaan.
Maar dat is dus eigenlijk mijn vraag aan jullie, zal ik de zoom van de Tamron wel echt gaan gebruiken, of kan ik net zo goed een 18mm prime nemen?
Het prijsverschil is best wel flink, de Samyang kost nieuw ongeveer €400,- en de Tamron gaat richting de €1000,-.
Ook het verschil in gewicht is knap te noemen, 142 gram voor de Samyang, terwijl de Tamron 420 gram weegt(wat eigenlijk ook niet echt zwaar is voor zo'n lens).
De Tamron is daarentegen wel weather sealed en de Samyang niet, dus als ik er buiten wat landschapjes mee zou willen maken dan moet het bij de Samyang wel droog zijn, maar ik zie me nog niet in de regen landschapsfoto's maken. ;)
O ja, met de Tamron kun je ook van iets dichterbij scherpstellen dan met de Samyang.....19cm tegenover 25cm.
Linkje naar de Samyang: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... yang%2018&
Linkje naar de Tamron: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... mron%2017&
Beide lenzen zijn waarschijnlijk nog wel iets goedkoper te verkrijgen dan de prijzen hier bij Kamera Express. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 12:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Zo te lezen weet je wat je moet fotograferen en ken je ook de omstandigheden dan is mijn keus gauw bepaald en kies ik de Samyang ,volgens mij maakt die de minste lensfouten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 13:57 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Altijd lastig om te kiezen!! Bij landschapsfotografie zul je niks aan het zoom bereik van de Tamron hebben. In binnenruimten wellicht meer en dan vind ik 17-28 een niet heel groot verschil. Ik bezit een 11-16mm en grijp toch vaker naar de 17-55mm voor interieur. Minder vertekening.
De Samyang wordt prima aangeprezen her en der. En het scheelt toch de helft. Wil je de lens met mondkapje? Dan is'ie voor 330 te krijgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 18:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou gaan voor een scherpe supergroothoek (hoe minder mm's, hoe beter) die weinig tot geen vertekening heeft. Als je in een ruimte staat, is je bewegingsruimte begrensd. Kwaliteit (scherpte en vertekening) zie je altijd terug, dus neem (als je portemonnee het toe staat) een kwalitatief goede lens.

Ik zou een supergroothoek niet zo snel gebruiken voor landschapjes, want een supergroothoek beperkt je flink in je mogelijkheden. Met een supergroothoek ben je bijna gedwongen om voor de standaard compositie te kiezen. Ik doel dan op een landschapfoto met een steen/boom/tak/schelp in de voorgrond. Maar ja, dat kan ook mooi zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 21:27 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank jullie wel voor de adviezen. :)

@Ronald Jan, ik neig nu ook hard die kant op, als het toch niet is wat ik ervan verwacht dan kan ik 'm denk altijd nog met niet heel veel verlies weer verkopen.
Ik heb van beide lenzen de recensies gezien/gehoord en wat ik ervan begrepen heb ontlopen ze elkaar niet veel wat kwaliteit betreft.


@rbwadden, dat zoombereik van 17-28mm is volgens mij inderdaad niet heel veel, stapje naar voren en je komt al aardig in buurt denk ik.
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik 'm uit China(Hong Kong) kan laten komen, ik heb 'm daar te koop zien staan voor €315( https://www.tecobuy.nl/nl_NL/samyang-af-18mm-f-2-8-fe-lens-voor-sony-e-mount.html ), maar ook de Tamron is daar een flink stuk goedkoper, namelijk €700,-( https://www.tecobuy.nl/nl_NL/tamron-17-28mm-f-2-8-di-iii-rxd-lens-for-sony-e-a046-7.html ) en bij die andere inderdaad €330,-( https://www.eglobalcentral.nl/catalogsearch/result/?cat=&q=Samyang+18mm+F%2F2.8+AF+Sony+FE ) en €760,-( https://www.eglobalcentral.nl/tamron-17 ... gKs-fD_BwE ) voor de Tamron.
Maar ik heb bij beide bedrijven nog nooit wat besteld en weet niet in hoeverre dat veilig is en hoe groot de kans is dat je alsnog invoerrechten moet betalen? :dk


@Henry, wat bedoel jij met een supergroothoek(hoeveel mm's en welk objectief)?
Het liefst zou ik tot nu toe de Sony 16-35mm F/2.8 kopen, maar die zit met bijna €2400,- ver boven het budget.
Ik heb de Samyang 35mm F/2.8 en qua kwaliteit valt dat lensje me helemaal niet tegen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2020 22:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron, met super groothoek bedoel ik een lens met brandpuntsafstand van 11 of 12 mm, een brandpuntsafstand onder de 16 mm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 01 feb 2020 00:13 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een beetje lopen zoeken op dat soort lenzen, Henry en eigenlijk kom ik er maar 1 tegen die qua prijs nog een beetje 'redelijk' is(iets meer dan €700,-) en dat is de Samyang 14mm F2.8 AF Sony FE....als het nog wat goedkoper moet is deze ook nog met alleen handmatige focus te verkrijgen.
Deze Samyang lens is volgens de filmpjes op Youtube juist weer wat softer, vooral in de hoeken.
De andere lenzen zoals Sony FE 12-24mm f/4 G, Sigma 14-24mm f/2.8 ART DG DN Sony E en een Sigma 14mm F/1.8 prime lens kosten al gauw €1500,- of meer. :S
Vooral voor APS-C is er meer op de markt en ook voor 'mooiere' prijzen, maar dan komt de cropfactor er natuurlijk nog bij en zit je toch al snel weer boven de 18mm.

Misschien dat anderen nog een idee hebben, anders denk ik dat het voorlopig toch de wat goedkopere Samyang 18mm F/2.8 wordt.
Als die niet echt bevalt en ik zou alsnog over moeten stappen op één van de duurdere varianten dan denk ik niet dat ik daar veel op verlies als ik 'm dan weer verkoop.....ze worden ook helemaal niet 2e hands aangeboden, dus of ze zijn heel weinig verkocht, of ze bevallen zo goed dat de eigenaars er niet vanaf willen. :P


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 01 feb 2020 08:31 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ron62 schreef:
Maar ik heb bij beide bedrijven nog nooit wat besteld en weet niet in hoeverre dat veilig is en hoe groot de kans is dat je alsnog invoerrechten moet betalen? :dk

Als je met creditcard betaalt is er niks aan de hand. Ik heb bij Eglobalcentral 3 lenzen gekocht (niet tegelijk). Keurig netjes ingepakt (echt keurig netjes!) en keurige verzending. Geen invoerrechten betaald. De Tamron 150-600mm G2 was hier in Nederland 1500 euro en daar 700. Tel uit je winst. Als zij de Tamron 85mm zouden hebben dan had ik die zeker daar besteld maar heb deze in NL moeten kopen. Het duurt wel wat langer dan normaal voordat je het in huis hebt. Als je niet om die 7tientjes verschil verlegen zit voor die Samyang dan zou ik'm hier kopen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 01 feb 2020 09:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13764
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor "af en toe" gebruik zou ik, zeker gezien het prijsverschil de benen-zoom gebruiken en waar nodig genoegen nemen met deze beperking (als het dat al is) van een vaste brandpuntsafstand binnenshuis, kiezen voor het prijsverschil en licht sterkte van de Samyang.

Kopen in "verweggistan" is altijd een optie. rbwadden heeft positieve ervaringen, maar van dichtbij heb ik ook al andere verhalen gezien en gehoord.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 01 feb 2020 10:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
wilw schreef:
maar van dichtbij heb ik ook al andere verhalen gezien en gehoord.

Bij Eglobalcentral?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 02 feb 2020 12:40 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Wil, ik zie dat ik vergeten ben het erbij te zetten, maar de Tamron is ook F/2.8 over het hele bereik, dus de Samyang en de Tamron zijn beiden even lichtsterk. :)

Ik heb nog even verder gekeken en ook nog wat lensjes voorbij zien komen met een kleinere brandpunten, maar de meesten zijn een stuk duurder dan de Samyang 18mm F/2.8, de meesten hebben ook geen AF, al lijkt me dat niet zo'n probleem met deze brandpunten en dit soort fotografie en hoe meer groothoek hoe meer vertekening zoals rbwadden ook al aangaf, al zit daar per objectief ook verschil in toch? :dk
De objectieven die ik tegenkwam zijn meest van het merk Laowa en daar zat 1 objectief bij waar ik misschien in de toekomst nog interesse in zou kunnen hebben en dat is deze: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... m%20f%2F4&

Tot nu toe heeft denk nog steeds de Samyang 18mm F/2.8 mijn voorkeur, o.a. door de prijs, maar ook omdat de Samyang 35mm F/2.8, die ik nu al heb, mij goed bevalt.
Ik wacht nog heel even en weet ook nog niet waar ik 'm dan ga bestellen, maar ik denk dat ik 'm voor die ongeveer €70,- toch gewoon hier in Nederland koop, ook vanwege de garantie en het gedoe wat je hebt met opsturen en kosten daarvan als er wat aan mankeert en de lens moet weer terug naar Hong Kong.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 02 feb 2020 13:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Mijn overweging zou zijn: hoe vaak ga ik zo'n lens gebruiken? Wordt het de standaard lens of ga ik'm af en toe eens gebruiken? Als het antwoord is: niet vaak maar af en toe dan is de overweging een geldkwestie. Zeker gezien de 2 die je noemt kwa recensies redelijk gelijk liggen.
De macro lens die ik heb is van Tokina. Gebruik ik zelden maar leuk voor af en toe een paar fotootjes. Die lens kostte 300 euro. Kwalitatief prima en past mooi in mijn lenzen arsenaal.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 02 feb 2020 14:02 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het wordt zeker niet m'n standaard lens, want dat is eigenlijk de 200-600mm. :D
Hoe vaak ik 'm ga gebruiken dat hangt ook een beetje van m'n zwager af en hoeveel foto's hij wilt laten maken.
En het hangt ook een beetje af van hoeveel dat invloed heeft op m'n evenwicht en zo, ik kan af en toe wat foto's maken, maar zeker niet te lang achter elkaar, hooguit een uurtje en ik denk ook niet dat ik dat elke dag zou kunnen.
Ik dacht eerst ook dat fotograferen nog wel makkelijk zou kunnen, maar het is toch best wel inspannend(al merk je dat niet zo) en dus voor mij extra vermoeiend en zodoende van invloed op m'n evenwicht/instabiliteit, dus ik moet het niet te lang achter elkaar doen. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 02 feb 2020 14:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dan is de keuze dus gemaakt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 02 feb 2020 14:24 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waarschijnlijk wel Henry, maar ik overhaast nog niets. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2020 11:58 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kwam ook nog een Samyang 12mm F/2.8( https://www.kamera-express.nl/product/1 ... gIddfD_BwE ) tegen en ook geschikt voor full frame sensors, dat zou misschien in de toekomst ook nog een optie kunnen zijn als de 18mm echt niet toereikend is. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2020 15:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13764
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wordt de veRtekening/bolling dan niet erg groot op FF?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2020 15:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron in je profiel kom ik de Tamron 17-50 f/2,8 tegen.

Wat is daar mis mee?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2020 15:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ron62 schreef:
M'n zwager heeft gevraagd of ik af en toe wat foto's zou willen maken van projecten en zo waar zij mee bezig zijn.

Ik las het nog een keer terug en bleef bij de eerste zin al hangen...kopen en bonnetje in de boekhouding van je zwager (bedrijf)?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vraagje aan de mensen die regelmatig binnen fotograferen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2020 15:34 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wilw schreef:
Wordt de veRtekening/bolling dan niet erg groot op FF?

Volgens mij is dat hetzelfde als op APS-C, 12mm blijft toch 12mm? :dk


Frans schreef:
Ron in je profiel kom ik de Tamron 17-50 f/2,8 tegen.

Wat is daar mis mee?

Ik moet m'n profiel nog aanpassen Frans, die lens hoorde bij m'n oude A-mount set en die heb ik niet meer. :)


rbwadden schreef:
Ik las het nog een keer terug en bleef bij de eerste zin al hangen...kopen en bonnetje in de boekhouding van je zwager (bedrijf)?

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ga daar niet om vragen, misschien vraagt ie uit zichzelf wel of ik extra kosten heb moeten maken en betaalt hij het weer terug, hij is wat dat betreft niet echt moeilijk...m'n vrouw werkt er en qua extra'tjes heeft ze niets te klagen. ;)
Lens zal inderdaad grotendeels daar gebruikt worden, maar ik zal 'm waarschijnlijk ook weleens voor andere doeleinden gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed