Het is 10 jun 2025 17:02

Auteur Vraag over dioptrie aanpassing
 Vraag over dioptrie aanpassing
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 03:52 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb mijn camera (Canon EOS 450D) ongeveer een jaar. Ik gebruik de standaard eye-cup en heb nooit problemen daarmee gehad. Echter, sinds ik wat tussenringen heb gekocht krijg ik mijn ogen niet meer scherpgesteld, ook niet zonder de tussenringen. Ik fotografeer nogal onregelmatig dus kan zijn dat ik er van te voren ook al last van had. Het vreemde is echter dat ik geen andere (oog)lenzen heb dan voorheen en zie net zo scherp met m'n ooglenzen als voorheen. Ik heb het ook op een andere camera geprobeerd (EOS 1000D) en had daar hetzelfde probleem.

Dus wellicht moet ik een dioptrie-aanpassing/eye cup bestellen. Ik moet nu de dioptrie-'ring' helemaal tegen de klok indraaien, dus heb ik een - instelling, wat overigens ook overeenkomt met m'n oog lenscorrectie.
Echter welke aanpassing moet ik bestellen ... er zijn er van -1 tot -5 of zo, maar de prijzen varieren nogal. Omdat ik liever bij een webshop bestel hoop ik dat er iemand is die mij kan vertellen wat voor aanpassing ik zou moeten nemen (zelfde als m'n ooglenscorrectie?).

Alvast bedankt,

Michel

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 12:14 
Lid
Fotografie

huh maar dat heb je alleen nodig wanneer je ook slechte ogen hebt he!
Dus naar de opticien, ogen laten meten, ik geloof dat tot min 3 kan je het nu ook al op je camera doen. Als je meer hebt dan had je dat in het dagelijks leven allang gemerkt.

Ik snap je verhaal niet zo, met tussen ringen kun je de foto niet scherp zien. Tussen ringen zijn voor macro en zorgen er voor dat je dichter op je onderwerp kan! misschien dus even oefenen met scherp stellen!

Anders aan het wieltje naast je eyecup draaien totdat je het goed ziet!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 13:40 
Lid

Nou ik heb al ooglenzen dus was eigenlijk in de veronderstelling dat ik dan alles duidelijk zou zien (dus met dioptrie 0 op de camera omdat mijn ooglenzen al voor de correctie zouden zorgen). OVerigens heeft het niets met tussenringen te maken maar merk het pas sinds ik die heb.

Het wieltje daar heb ik aan gedraaid en staat nu op uiterst min, maar het is nog steeds niet helemaal 100%.

Moet elke contactlens/brildrager zo'n speciale eyecup hebben wanneer de contactlens/bril slechter is dan -3?

BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 14:06 
Lid
Fotografie

nee!
dat is alleen wanneer je geen lens of bril gebruikt! Er zijn fotografen die zonder bril fotograferen, dan heb je dat nodig. Als het niet 100% is denk ik dat je lenzen niet goed meer zijn?? of je lens stelt gewoon niet scherp op de juiste plek. (of zijn de foto's wel scherp)

BerichtGeplaatst: 11 jul 2009 14:38 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ik draag lenzen/bril maar mijn wieltje staat netjes in t midden. of jouw lenzen zijn niet meer goed, of er is iets met je lens waardoor deze niet meer scherpstelt

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 21:50 
Lid

Ik denk dat er iets met m'n ooglens is (en met die van m'n vrouw). Wij hebben beide wieltjes boven staan en toch zien we nog steeds het net scherp (of net niet, want we zouden het wieltje wellicht net een stukje verder willen zetten maar dat gaat niet).

We hebben vandaag een paar andere mensen het laten proberen, maar bij hen stond het wieltje wel gewoon binnen het bereik.

Het vreemde is alleen dat we allebei wel het gevoel hebben dat we met onze lenzen/bril nog prima zien alleen als we door de viewfinder kijken is het wat minder optimaal.

Overigens is het kijken via liveview wel erg scherp dus het is wel degelijk een 'dioptrieprobleem'.

Ik denk dat we gewoon maar 2 dioptrie-0aanpassingen kopen (kosten maar 9 euro zag ik).

BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 22:59 
Lid
Fotografie

Misschien is de viewfinder een beetje vies?

BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 23:31 
Lid
Fotografie

euhm het wieltje moet eigenlijk wel in het midden staan als je geen versterking hebt!

BerichtGeplaatst: 12 jul 2009 23:56 
Lid

ja en volgens mij stond die dat ook in het begin dus wellicht zijn m'n ogen wat slechter geworden ... hoewel ik -3 wel erg veel verschil vind. Bovendien heb ik normaal bij kijken (dus niet door de camera) niet het idee dat ik nou zo slecht zie. Dus het is me een raadsel ... maar voor 9 euro weet ik hopelijk binnenkort meer.

Aan een vieze lens of viewfinder kan het niet liggen want ik zie bij de uiterste dioptrie-stand (-3) het beeld het scherpst en niet bij 0 en bij een vieze viewfinder zou het beeld bij 0 nog steeds het best (of minst slechtst) moeten zijn.

Verder heb ik ook nog bij m'n oude camera (Pansonic FZ8) gekeken en daar moest het wieltje ongeveer op 3/4 staan ... dus wel aan de - kant (even aannemende dat omhoogdraaien de min-richting is), maar kon geen beschrijving vinden van het bereik van het dioptriewieltje dus wellicht is die wat groter dan van de Canon.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp