Het is 12 mei 2025 19:19

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste topic: zon
 Eerste topic: zon
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 23:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hierbij mijn eerste topic, met als onderwerp de zon.

#1 Zonneharp in de Oude Warande, Tilburg
Fotografie

#2 Ochtendlicht, Lemelerberg
Fotografie

#3 Zonneharp, Lemelerberg
Fotografie

#4 Zonneharp, Lemelerberg
Fotografie

#5 Zonsondergang, Levanto (Italië)
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 23:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ik ga voor de eerste :up een prachtige en sfeervolle opname, heel mooi vast gelegd :up de ander bos foto's zijn mooie opname's maar vallen in het niet bij die eerste,naar mijn smaak ;)
de laatste valt wat uit de toon bij de rest van de serie, maar is ook een hele mooie vooral de kleuren :up

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 23:48 
Lid
Fotografie

Zonneharpen in de bossen zijn altijd zo mystiek, ze doen bij mij altijd iets omhoog komen dat er meer is tussen hemel en aarde.

De eerste vindt ik meteen de sterkste van de zonneharpen. Sterkte dieptewerking langs het pad, waar het licht heel mooi door de bomen opvalt, en met de fietser in de einder, dit er een meteen iets verhalends aan geeft.

Tweede vindt ik de mindere van de zonneharpen, licht valt hier niet zo sierlijk als bij de eerste of de derde. En ook de beeldopbouw is voor mij iets stijfer dan de rest van de serie.

Derde heeft dan juist dus wel weer die mooie lichtval en stralen, en verder een aangenaam en lekker wegkijkende compositie.

Vierde heeft mischien de mooiste krans van licht, maar hier vindt ik de omgeving van het bos niet mooi tot zijn recht komen.

Vijfde is een buitenbeentje in deze serie, en eigenlijk had ik deze een eigen topic gegeven. Mooi licht aan de horizon, met fijn detail in de sluierbewolking. Heuvelrug komt mooi tot zijn recht, minder vindt ik de voorgrond. Had zelf mischien iets dichterbij het water dat zo naar de zee stroomt hebben gestaan, om deze een iets prominentere plek te geven.

Maar die eerste in deze serie, die is het hem voor mij, zit veel in en blijft de aandacht vragen.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2009 23:53 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie commentaar!

BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 00:23 
Lid
Fotografie

Een en 3 voor mij, waarbij 1 eruit springt. Mooiste compositie en prachtige lichtval.

2 en 3 hebben wel dat mystieke licht met een fraai contrast en kleuren maar de compositie haalt het bij verre niet in vergelijking met 1.

De laatste heeft een erg mooie lucht (ook gereflecteerd in de zee ) en een uitgebalanceerde compositie, maar toch teveel overheersend zwart.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 00:25 
Lid
Fotografie

De eerste en de derde foto springen er wat mij betreft uit. Erg mooi :up .
Bij de tweede foto vind ik toch de boom wat te pontificaal in beeld staan. Bij de foto's 2, 3 en 4 vind ik wel de schaduwpartijen wat aan de donkere kant.

De lucht in foto 5 is wel erg mooi, maar verder vind ik de foto wat saai :unsure

Ben wel benieuwd of je nog wat aan de foto's bewerkt hebt (versterken van het effect van de zonnestralen).

Maarten

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 00:31 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie commentaar. Bij de zonsondergang heb ik er inderdaad voor gekozen dusdanig te belichten dat er een silhouet vorming ontstaat. En dan vind ik dat zwart ook echt zwart moet zijn. Niet iets dat er tussenin zit.

Bij de harpen heb ik bij sommige (foto 1 en 2) een pseudo-hdr bewerking toegepast als ik me goed herinner. Op dit scherm zien ze er goed belicht uit, maar wellicht op een gekalibreerd scherm niet? Bij het fotograferen en de bewerking heb ik destijds ook goed het histogram in de gaten gehouden.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 08:12 
Lid
Fotografie

Fraaie binnenkomers :) Laatste foto van deze serie had ik weggelaten past n iet in deze reeks maar dat terzijde. Foto 1 is qua compositie de sterekste van de 4 in het bos. Bij de tweede staat idd die boom wat te pontifikaal in beeld en bij de vierde is het licht voor het mooie net alweer te hard. De derde heeft meer dat gelige en warme licht.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 08:37 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je commentaar. Foto 4 is het allereerst gemaakt trouwens van de foto's op de Lemelerberg, maar met een andere kleurtemperatuur blijkbaar. Foto 5 zie ik als een contrast met de overige: zonsondergang versus het licht rond zonsopkomst.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2009 10:17 
Lid
Fotografie

Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers. Mooie binnenkomer, fijne serie. Welkom en veel plezier hier :)

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp