Het is 28 maart 2024 13:35



Auteur Maandopdracht Juli Augustus
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 01 jul 2020 06:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie
De Maandopdracht voor Juli Augustus 2020 is : Bokeh met of zonder onderwerp

Fotografie
Bron: Wim



Nieuwe maand, Nieuwe Opdracht: " Bokeh met of zonder onderwerp ..... " vul zelf maar in.....

Let op!!!

Er moet een nieuwe foto gemaakt worden en die ook nog niet op het forum is geplaatst !
!! Spitten in je archief is niet de bedoeling!

Je mag 1 foto per maand insturen voor de maandopdracht, dus zorg er voor dat je helemaal tevreden bent over het resultaat.
Updates mogen natuurlijk wel, maar alleen als je de eerste inzending laat staan. Die telt namelijk mee voor de maandopdracht.

Je inzending voor de maandopdracht telt niet mee voor de 2 beoordelingstopics per dag.

Nieuw topic openen
Je kunt je inzending doen door een nieuw topic te openen in het gedeelte "Maandopdracht".


Noem het onderwerp "Maandopdracht Juli Augustus 2020: je naam".

Dan is je topic makkelijk terug te vinden als je gewonnen hebt en we een link willen maken vanaf de voorpagina.
Vermeld altijd de datum wanneer de foto gemaakt is.
en
Foto uploaden
Upload de deelnemende foto naar de Maandopdracht Gallerij


Aan het einde van de maand worden alle foto's door ons verzameld en kun je stemmen in het stemgedeelte voor de maandopdracht.
De winnaar kiest het volgende Thema ;)

Iedereen veel succes : :goodluck



Let op !! eerst hier plaatsen KLIK en dan hier uploaden KLIK


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 04 jul 2020 20:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie opdracht..... :upc ........Toch :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 04 jul 2020 21:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke opdracht maar moeilijk begrip dat bokeh.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 05 jul 2020 08:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 05 jul 2020 09:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bokeh als onderwerp.... Als de rest van de foto (in de opdracht ook onderwerp genoemd... :dk ) dan maar niet teveel de aandacht gaat vragen. Een erg lastige opdracht volgens mij.

Verder helemaal eens met de opmerking van Frans, dat het begrip op zich al lastig is. Mensen met een kwalitatief mindere lens zullen sowieso het al lastiger gaan krijgen.

(Info hieronder komt van Wikipedia)
Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Bewegingsonscherpte valt hier niet onder.

....Bokeh wordt bepaald door het ontwerp van het objectief. Hierbij speelt de vorm van het diafragma een rol, maar ook de plaats in het objectief en de manier waarop een objectief is gecorrigeerd voor sferische aberratie. Niet elke fabrikant van objectieven besteedt evenveel aandacht aan bokeh.

....Bokeh die niet afleidt van het hoofdonderwerp, wordt vrij algemeen gewaardeerd en als aangenaam bestempeld.
(Opmerking Henry: Maar wat als Bokeh nu het hoofdonderwerp is?).

...Het bokeh van spiegelobjectieven wordt in het algemeen als lelijk bestempeld. Door de spiegelconstructie worden onscherpe highlights als schijf zonder centrum (donut-vorm) weergegeven, en dat levert een onrustig beeld op. Meer objectieven die, wat bokeh betreft, goed presteren:
  • Canon EF 100mm L f/2,8 Macro en primelenzen zoals Canon EF 50mm L f/1,2 / 85mm L f/1.2 / 135mm L f/2.0
  • Hasselblad
  • Leica Summicron-M 35mm f/2 en Leica Summilux-M 75mm f/1,4
  • Minolta AF 70-210 F/4 ("beercan")
  • Nikkor AF 85mm f/1,4 D, Nikkor 105mm f/2.0 DC, Nikkor 50mm f/1.4
  • Pentax FA 77mm f/1,8 limited
  • Rodenstock APO-Sironar-S en Rodenstock Imagon
(Opmerking Henry: Het lijkt er op dat Ron in het nadeel is ;) )


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 05 jul 2020 10:12 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40507
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry, ik had de Minolta 70-210mm F/4 (Beercan), die paste perfect op m'n Sony A77II met de A-mount......die lens heb ik ooit in 1985 nieuw gekocht.
Sinds ik de Minolta 200mm F/2.8 HS had gekocht heb ik die Beercan zo goed als niet meer gebruikt, de 200mm F/2.8 had een nog mooiere bokeh, was veel sneller en lichtgevoeliger.....deze lens had ik 2e hands gekocht in 2010, maar was gemaakt in 1989, net iets jonger dan de Beercan dus.
Het lijkt erop dat de meeste lenzen in dit lijstje al een heel poosje op de markt zijn, want ik zie volgens mij weinig lenzen ertussen staan die afgelopen 10 jaar erbij gekomen zijn en ik denk(weet bijna wel zeker) dat ook lenzen steeds beter en met steeds minder "fouten" gemaakt worden en ook de bokeh is daar, naar mijn idee, onderdeel van. :)
De bokeh van mijn Sony 200-600mm vind ik bijvoorbeeld ook al mooier dan die van de Minolta 70-210mm F/4 Beercan.
En dat laatste wil niet zeggen dat ik daarom ook maar gelijk mee doe aan deze maandopdracht....ik doe meestal alleen maar mee als ik toevallig een foto maak die aan het maandthema voldoet. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 16 jul 2020 20:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 7554
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
mooie uitdagende opdracht.... :up
Heb het lijstje van Henry gelezen...toevallig heb ik wel de oude Canon 100 mm macro en meerdere prime lenzen, maar heb ook meerdere foto's gezien die gemaakt zijn met die oude Russische en Oost-europese lensjes, die tegenwoordig in zijn vanwege een prachtig bokeh. Ook zijn er mensen die oude dia-projector lenzen op hun moderne camera schroeven, met prachtig dromerige bokehs. Ben benieuwd of we die te zien krijgen (heb wel een 50 mm Helios liggen, maar vind het erg lastig werken met dit soort lensjes)....
succes iedereen. Gr, Bert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maandopdracht Juli Augustus
BerichtGeplaatst: 23 jul 2020 16:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47
Woonplaats: Kloosterzande
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
De zogenaamde vintagelenzen zijn inderdaad lastig om mee te werken. Had er al een poos een paar liggen. Afgelopen zaterdag heb ik een workshop gedaan omdat ik er nu wel eens wat meer van wilde weten. Dan gaat er toch weer een ander wereldje voor je open.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed