Ik heb eindelijk die aflevering van Het Perfecte Plaatje bekeken, waarin het ging om minimalisme. Dus ik snap nu de opmerking van Ron. Belangrijke lessen waren daarbij negatieve ruimte creëren, maar ook wat dat dan is, die negatieve ruimte. Die kun je niet zomaar zelf maken, die moet er ook wel in een of andere vorm al zijn. Met name de foto van Stephano Keizers leek qua omgeving en compositie op die hier van onze Smurf. Stephano loste het probleem op door de achtergrond sterk donker te maken, maar zijn foto belandde terecht onderin de middenmoot. Voor minimalisme zijn het omringende gras en bomen veel te aanwezig, en zoals Ron al aangaf is er te weinig ruimte om het onderwerp heen.
Nu hoeft deze foto helemaal niet als minimalistisch bedoeld te zijn, maar het principe van je onderwerp los laten komen van de omgeving is door de bank genomen wel een aanrader. Lijkt me dus ook bij terugkomst moeilijk om dat met deze specifieke boom voor elkaar te krijgen. Maar wie weet, met de juiste kijkhoek? Op pad, Smurf!