Tja, een 80D klinkt prima, maar het kan zijn dat je te veel geld uitgeeft en je voor minder hetzelfde resultaat kunt bereiken.
Je kunt in plaats van een spiegelreflex ook een systeemcamera overwegen als een EOS M50 of misschien zelfs een M200 (als je geen zoeker of hot shoe nodig hebt). Met een EF-ef-m adapter passen al je huidige lenzen daar op. Van Canon is die adapter best duur, maar er bestaat ook een Viltrox-model die net zo goed is, en nu bij de Amazon onder de 30 euro is.
https://www.amazon.nl/Andoer-Viltrox-au ... 3195&psc=1 Werk je op een statief dan moet je wel de adapter op het statief zetten in plaats van de camera, want EOS-M cameraatjes zijn niet net zo stevig als een spiegelreflex.
Deze systeemcamera's hebben voor- en nadelen. Ze lijken wat klein en onnozel, maar ze hebben dezelfde sensor als een 80D, en dus dezelfde beeldkwaliteit en de M50 en M200 hebben zelfs een nieuwere processor. Een nadeel is dat de accuduur veel minder is. En als je een zoeker wilt moet je blij zijn met een elektronische zoeker in plaats van een optische zoeker (kan ook even wennen zijn). Verder moet je misschien even checken of het kleinst mogelijk autofocuspunt precies genoeg is voor macro-werk. Een voordeel van systeemcamera's is dat je nooit autofocuskalibratie nodig hebt. En op ef-m camera's passen naast alle EF en EF-s lenzen ook mooie ef-m lensjes, en daar zitten soms betere opties tussen dan het aanbod voor EF-s.
Ga je voor een M200 dan heb je geen zoeker maar werk je alleen met het schermpje aan de achterkant. Naast de zoeker ontbreekt ook een hotshoe.
Wil je echt geld besparen dan kan je ook nog voor een M100 gaan. Die is voor wat jij nodig hebt net zo goed (of slecht) als een M200; het enige nadeel is dat het kleinst mogelijke autofocuspunt wat te lomp kan zijn voor macro-werk. De M200 en M50 zijn wat betreft beter.
De M50 heeft een voordeel boven de M200 (en ook M100)met dat je hem via USB op een computer kan aansluiten en alle instellingen (behalve dan zoomen) via die computer kan doen.
Is geld besparen niet zo'n issue en wil je je bonus fijn vet besteden dan kan je ook nog kijken naar de EOS M6mkII. Die heeft dezelfde sensor als de 90D die precies buiten jouw budget valt, maar is op dit moment te verkrijgen voor 950 euro, inclusief kitlensje en op/afklikbare zoeker. Die 90D-sensor is wel echt een stukje beter (al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat je dat nodig zou hebben). Voordeel van de M6mkII is dat deze meer instelwieltjes heeft t.o.v. de M50 en M200. Nadeel t.o.v. de M50 is dat als je een zoeker gebruikt de hotshoe niet meer beschikbaar is voor anders zaken......
Vind je die systeemcameraatjes helemaal niks, koop dan gewoon weer lekker een spiegelreflex. Als ik zou moeten bedenken waarom je een 80D zou moeten nemen in plaats van een 800D dan weet ik niet zo heel veel te verzinnen eerlijk gezegd. De 80D is geschikt voor autofocuskalibratie, de 800D geloof ik niet. Bij een 80D kan je een minimum sluitertijd instellen bij auto ISO, en je kan ook de camera een minimum sluitertijd laten hanteren al naar gelang de brandpuntsafstand (handig bij zoomlenzen). Focusen al jouw lensen prima op die 800D en maakt die auto-ISO implementatie je niks uit dan zou ik mooi voor die 800D gaan.
Tot zover het advies. Je merkt wel: ik ben geen verkoper.

Die laat je met een goed gevoel en een 80D de deur uit lopen, en daar is ook niets mis mee. Maar mocht je zin hebben om het echt uit te gaan zoeken dan heb je hier wat handreikingen.
Als je verdere vragen hebt dan merk ik het wel.