Het is 19 mei 2025 19:02

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Verlaten zwemplas
 Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 04 dec 2020 18:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vanmiddag ben ik naar de Oosterplas gegaan om daar wat te oefenen. Ik heb er een polarisatie filter opgezet maar ik moet er nog wel erg mee oefenen. Verder ga ik nog een keer terug zodat ik beter kan opletten dat het voorwerp (in dit geval de glijbaan) niet in de zwarte baan van de bomen erachter verdwijnt. Verder zijn de bomen ook wel erg donker maar ik weet niet hoe ik dat goed uitgelicht krijg. Nou is deze foto wel bewerkt in Lightroom op de iPhone. ( ik had even niks anders) en ik weet ook eerlijk gezegd niet precies hoe ik de foto het beste kan nabewerken. Ik heb het origineel ook nog. Die kan ik hieronder plaatsen mochten jullie die willen zien.

Nikon d5600, 18 mm van een Nikon 18-55mm lens, f/5,6, 1/160s

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 04 dec 2020 20:14 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bewerken van foto's is vaak een persoonlijke smaak. Wat jij mooi vindt is soms niet wat een ander mooi vindt. Sowieso bewerken op een iPhone is niet de beste manier maar dat erkende je al. Nu weten we niet wat je bewerkingsskills zijn maar wat vind je van onderstaand als voorbeeld? Komt dat een beetje in de buurt van wat jij voor ogen zou kunnen hebben?
En nog een vraag: fotografeer jij in RAW of JPG?

Fotografie

Laatst bijgewerkt door rbwadden op 04 dec 2020 20:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 04 dec 2020 20:15 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Je had het licht niet helemaal mee, want ondanks dat de rand bomen wat donker is heb je ook al wat overbelichte plekken in de lucht.
Ik haal meest de donkere delen op met schaduw/hooglichten in Photoshop, maar kijk uit dat je het niet overdrijft, want dan kun je vreemde halo's en/of een onrealistisch beeld krijgen.

Het is inderdaad jammer dat de glijbaan de bomenrand raakt, een iets hoger standpunt had dat hier voorkomen....ik weet niet of je hier laag genoeg had kunnen gaan met je standpunt om de glijbaan helemaal boven de bomenrand te laten komen en hoe dat had uitgepakt voor de foto.

Het licht zat dan misschien niet helemaal mee, maar je hebt wel een mooie wolkenlucht te pakken.
Wat sommige fotografen ook gebruiken is een grijsverloop filter, daarmee kun je de bovenkant bijvoorbeeld donkerder maken en de onderkant lichter, of andersom....dit is een filter dat je op je lens schroeft en ik denk ideaal voor dit soort omstandigheden.

Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 04 dec 2020 21:13 
Lid
Fotografie

Wow, de kleur is terug in de bomen, Rbwadden. Is dat een kwestie van blauw weghalen? Dat is sowieso veel beter. Want mijn bewerking was wel veel te blauw.

Ja, grijsfilter heb ik al over gelezen maar ik ga me er eerst meer in verdiepen. Ik vind het al lastig om te zien hoe ik het polarisatie filter moet zetten.

Morgen heb ik weer een pc waar ik photoshop, lightroom (en première voor mijn moestuinvlogs) op ga zetten. Mijn laptop heeft dochter ingepikt en daarbij heeft die een erg lelijk beeldscherm om foto’s op te bekijken.
En dan ga ik me eens verdiepen in de bewerking. Hoe je je foto’s zo bewerkt dat ze beter worden zonder te veel in te grijpen.

Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 04 dec 2020 21:39 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Het is niet alleen blauw minderen maar ook wat hooglichten en schaduwen aanpassen. En een beetje temperatuur aan je foto geven. Ik bewerk in Lightroom en mocht je dat ook gaan doen dan adviseer ik het boek te kopen van Scott Kelby - Lightroom classic. Makkelijk te lezen en te volgen van voor tot achter.
En in RAW schieten.

Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 00:08 
Lid
Fotografie

Prachtige lucht. Om dat te benadrukken, zou je wat water uit de foto kunnen snijden.

Verlaten zwemplas
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 12:03 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel voor de feedback. Ja, wat water eraf, dat zou kunnen. Maar op zich vind ik dat wel mooi glimmen. Maar dat hou je ook met minder natuurlijk.

Nou, de pc is er. Nu moet ik nog kijken of ik zelfstandig de oude harde schijf van de andere eruit kan halen en in de nieuwe zetten. Ga ik de tijd voor nemen. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp