Het is 29 maart 2024 03:32



Auteur Welke 50 mm lens?
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 07:20 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 10
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Goedemorgen,

Ik heb een canon 77D en daarbij een canon 50 mm 1.8 ii objectief. Deze laatste heb ik al sinds 2013 en ik merk dat ik foto’s steeds vaker niet meer scherp krijg. Ik fotografeer bijna alleen maar met mijn 50 mm lens, dus ik wil deze graag vervangen voor een betere. Nu zijn er veel te koop en kom ik er niet echt uit. De 50 mm 1.8 STM is al een verbetering denk ik? Of de 1.4, maar dit is wel al een hele oude lens lees ik overal. Of een ander merk? Wie kan mij hierin adviseren?
Ik fotografeer vooral portretten en dieren, als hobby. Mocht iemand een andere lens als betere optie weten dan hoor ik het ook graag!

Bedankt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 09:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In plaats van een 50mm heb ik gekozen voor een 35mm lens. De 35mm heeft iets meer groothoek.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 12:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40514
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je vooral dieren en portretten fotografeert is het denk handiger om iets meer tele te nemen, dus bijv. 85mm, of een zoomlens bijv. de 24-105mm.
Die 85mm prime lens is trouwens ook te verkrijgen in F/1.4 of F/1.8, als je perse een lens met mogelijkheid tot zo'n groot diafragma wilt hebben.
Ook van bijv. Samyang heb je zulk soort lenzen(85mm F/1.4 of zo) en die zijn vaak een stukje goedkoper en hoeven helemaal niet minder te zijn van kwaliteit.
Ik heb zelf een Samyang 35mm F/2.8 en ben er dik tevreden mee, ook heb ik een Samyang 14mm F/2.8 AF gehad en ook die deed prima z'n werk, maar omdat ik met die lens soms graag wat wilde inzoomen heb ik nu een Sony 12-24mm F/4 aangeschaft....kost wel wat meer natuurlijk, maar ik kon 'm 2e hands voor een leuke prijs van iemand overnemen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 12:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beluister ik je verhaal goed en heb je in het verleden wel scherpe foto's kunnen maken met het objectief?

De vraag is wat er dan veranderd is.

Ben je bijvoorbeeld steeds meer met vol open diafragma gaan fotograferen?
Heb je wel eens getest of je objectief last heeft van front- of backfocus?
Of iets anders aantoonbaars?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 00:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien eens bij een fotohandel langsgaan om iemand ernaar te laten kijken? Want het is inderdaad vreemd dat de lens niet goed meer functioneert.

De Canon 50mm 1.8 is bekend als de Plastic Fantastic lens, met wellicht de beste prijs-prestatie verhouding in het hele veld. Nog steeds voor maar 125 euro te koop, zie ik. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het zal duidelijk zijn dat reparatiekosten hier nooit verantwoord zullen zijn. Als er echter iets aan je camera niet meer goed is heeft een nieuwe lens natuurlijk geen enkele zin. Ook niet een 1.4 of 1.2 (die beiden duurder tot veel duurder zijn, en dat alleen waard zijn als je ook in slecht weer wilt fotograferen of gebruik maakt van de kleinere scherptediepte en mooiere bokeh).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 18:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 10
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt voor deze uitgebreide reacties! Super fijn dat jullie meedenken.

Ik lees in ieder geval wel dat een nieuwe 50 mm lens niet per se verschil gaat maken. Misschien moet ik kijken naar een heel ander objectief of toch beter naar mijn instellingen kijken. Ik heb een lange tijd niet gefotografeerd, ga me eerst maar weer eens meer verdiepen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 20:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je objectief is bij de grootste lensopening goed scherp in het centrum van het beeld.
Als je ook goede scherpte nodig hebt in de periferie zul je 2 volle stops moeten knijpen.

Aan de andere kant is f/16 alleen in noodgevallen te gebruiken.

Oftewel het is zeker geen slecht objectief qua scherpte maar je moet het wel weten te gebruiken.

Bron: dpreview.com


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 20:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 60
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik zou inderdaad zeggen dat het aan de instellingen ligt. En er zijn zeker wel betere 50mm lenzen te krijgen, maar het is de vraag of je daar ook direct veel blijer van wordt ten opzichte van jouw huidige lens (er vanuit gaande dat die gewoon scherp is).
Persoonlijk vind ik 50mm op een cropcamera wel fijn voor portretten, maar iets meer tele kan ook wel heel erg fijn werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 10 feb 2021 22:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
sanneR schreef:
...Ik lees in ieder geval wel dat een nieuwe 50 mm lens niet per se verschil gaat maken. Misschien moet ik kijken naar een heel ander objectief of toch beter naar mijn instellingen kijken....

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe ja aan deze conclusie komt. :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 17:18 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik kan natuurlijk niet in je budget kijken, maar de Sigma Art 50mm is een erg mooie lens!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 20 feb 2021 16:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
jeroensavelkouls schreef:
Ik kan natuurlijk niet in je budget kijken, maar de Sigma Art 50mm is een erg mooie lens!


Ja, die heb ik ook, en die is heel goed, maar op een Canon DSLR zou ik het niet doen, want Sigma lenzen en Canon DSLR's geeft vaak problemen met autofocus.

De Canon 50mm f/1.8 stm is een prima lens voor portretten op aps-c, maar pas scherp v.a. f/2.8. Waarschijnlijk is de topicstarter hier er tevreden mee, en om de prijs hoef je het niet te laten.


Wil je beter dan dat dan....... gaat dat eigenlijk niet op een Canon DSLR....... want Canon maakt zelf gewoon geen 50mm voor DSLRs die goed scherp is, en de Sigma-route werkt niet omdat je op een DSLR dan AF-problemen zult hebben.
Je kunt kijken naar een M50 (gaan gebruikt voor 350 euro) en daar de Sigma Art op gebruiken via een adapter, of nog veel beter, de sigma 56mm f/1.4 doen voor de ef-m mount (rond 380 euro bij Amazon).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke 50 mm lens?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2021 10:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier ook een tevreden gebruiker van de Sigma 50mm 1.4 ART, moet er wel bij vermelden dat het een Nikon vatting is.
In het verleden een Nikon 50mm 1.8 AF-D gehad, ik denk dat deze qua prestaties redelijk overeen komt met de Canon 50mm 1.8 II.
Toen ik de Nikon verkocht en later de Sigma 50mm kocht was dat een wereld van verschil, de kleuren en contrast zijn zachter. Ook is de scherpte bij een groot diafragma aanzienlijk beter. Enige nadeel wat je zou kunnen bedenken is de omvang en gewicht, dit is wel net iets maar als de kleine en compacte 50mm van Canon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed