Het is 28 maart 2024 13:51


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Annelotte
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 23 feb 2021 07:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 217
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Afgelopen week voor het eerst 2 vintage lenzen op de kop weten te tikken incl. M42 vattingsring voor canon ef.
Deze twee foto’s zijn geschoten met de Helios 44M-2 58mm f2 op mijn Canon 5D iii. Zelf ben ik helemaal weg van de style/bokeh wat deze lens maakt en verbaasd het mij dat de lens nog behoorlijk scherpe foto’s maakt ( vooral in het centrum ). Ook leuk om voor het eerst echt alles handmatig te moeten doen.
Technisch zijn het misschien niet de beste foto’s. Met de zon krijg je snel last van lensflares bij deze lens en dat het wat uitgebeten wordt. toch wilde ik ze met jullie delen.
1: f2, iso 100, 1/3200 sec
Fotografie
2:f2, iso 100, 1/1600 sec
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 23 feb 2021 16:19 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat Judith zegt; in die tweede maak je mooi gebruik van het (tegen)licht.

Ik heb net een tweedehandsje van Lensbaby gekocht, doet hier ook aan denken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 23 feb 2021 19:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13040
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Scherpte valt toch wel goed lijkt mij.

Ik ben niet zo'n fan van een zonnebril bij portreten maar dat is een smaak gevalletje. De tweede is mooi met het tegenlicht. De flair is in dit geval niet echt storend.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 23 feb 2021 19:33 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40507
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat er in andere omstandigheden(minder zon) wel mooie resultaten te behalen zijn.

De scherpte op het gezicht in de 1e ziet er goed uit, maar het nogal harde licht, rechts voor de kijker, op haar gezicht vind ik wat minder en ook het standpunt is wat te hoog en ze staat wat laag in de foto.

Bij de 2e heb je door het tegenlicht geen hard licht op het gezicht en staat ze ook wat hoger in de foto, maar ik hou persoonlijk niet van de waas die voor je model zit, daardoor toont het allemaal wat onscherp, terwijl dat misschien niet zo is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 23 feb 2021 20:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Respect voor het focussen! :)

Voor een foto als de eerste heb je zachter licht nodig, niet alleen om het gezicht mooier uit te laten komen, maar ook om de achtergrond meer smooth te krijgen. Bij sommige moderne lenzen kan je er mee weg komen, maar vintage lenzen zijn minder genadig. Wat daarbij ook helpt is om in de gaten te houden waar die achtergrond uit bestaat. Links onder heb je heb je het de lens echt te moeilijk gemaakt. Buiten dat vind ik het een hele fijne foto geworden. Smaakt naar meer. Ik krijg zin om ook zo'n lens in huis te halen als ik dit zie (doe het niet, voor handmatig focussen wil ik op z'n minst AF-confirmation, en dat zit er natuurlijk niet in bij zo'n vintage lens).
Die tweede foto heeft flair (pun intended) en de kunst is dat als pluspunt te gebruiken. Ik heb er niet zoveel mee, maar een minpunt is het zeker niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 24 feb 2021 07:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13924
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een mooi begin met deze lens en de resultaten zien er ondanks het wat harde licht goed uit.
Zeker de scherpte en de softheid van f2 vind ik mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 24 feb 2021 08:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5994
Woonplaats: IJmond.
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ga voor foto 1 foto 2 komt bij mij niet zo goed over dat wazige trekt mij niet aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Annelotte
BerichtGeplaatst: 25 feb 2021 19:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 217
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor de reacties. Leuk ook dat er veel verschillende meningen zijn. Ik ga binnenkort lekker experimenteren en zal de resultaten binnenkort posten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed