ytje123 schreef:
Ja inderdaad de Canon EF-S 35mm 2.8 macro vergeleken met de Canon EF 35mm 2.00 IS USM . Beeldhoek, scherpte en lensafwijkingen. Ik kijk hier wel naar de prijs vanwege het budget. Sigma Art 35 mm schijnt een topper te zijn voor de prijs maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan als Canon met de goedkopere soorten. Ik heb nu naast de 50 mm wel de Canon EF 24-105mm 3.5-5.6 IS STM. voor Buiten prima maar voor de stillevens zie ik een giga verschil met de 50mm qua scherpte.
Ja, 35mm geeft gewoon een wijdere beeldhoek dan 50mm, en dat is in kleinere ruimtes inderdaad makkelijker.
Canon EF-S 35mm f/2.8 macro >> deze is niet geschikt voor full frame camera's. Zet je hem op een crop camera dan is het zelfs nog een tikkie krapper dan 50mm op full frame, dus dat schiet niet op. Deze lens wordt (binnenkort) niet meer gemaakt.
Sigma 35mm f/1.4 Art >> dit is typisch een lens die flink betaalbaarder wordt als je hem 2ehands koopt. Volgens mij is dit wel de beste optie van het stel. Of f/1.8 meer scherpte dan de rest in dit lijstje. Op een Canon spiegelreflex zou ik het niet doen, dan is de autofocus vaak inconsistent. Op een Canon spiegelloze camera (RP, R, R6, R5) - met adapter - heb je daar allemaal geen last van. Zeker als je 2ehands koopt kan het zijn dat de lens een firmware-update nodig heeft. In dat geval moet je ergens regelen dat je éénmalig een Sigma dock kunt gebruiken. Ik heb er wel een maar er is vast iemand dichter in de buurt? Moeilijk is het zeker niet, en het is ook zo gepiept.
Canon EF 35mm f/2.0 IS USM >> deze lens wordt binnenkort niet meer gemaakt, en de nieuwprijzen zijn onlangs een stukje omhoog gegaan. Gebruikt ligt de prijs (nog steeds) zo rond de 400 euro. Ik heb zelf deze lens, en ik vind hem altijd erg fijn. Stabilisatie is goed, autofocus is retesnel, niet groot of zwaar. Ook op een Canon spiegelreflex werkt de autofocus consistent, in tegenstelling tot de Sigma. Het is wel zo dat de lens pas vanaf f/2.5 of f/2.8 echt goed scherp is. Dat is denk ik een beetje de prijs van de kleinere maat en gewicht t.o.v. de Sigma. 't Is geen ramp hoor, op f/2.0, is dan vast nog steeds wel beter dan je zoom, maar 't is geen Sigma Art level.
Je mag hem wel een keer lenen als je hem haalt en weer brengt. Stuur dan maar Pb (geen idee of je in de buurt zit). Ik heb hem niet meer nodig eigenlijk (had hem vooral vanwege de stabilisatie, maar ik heb nu sensorstabilisatie), maar ik wil er toch ook weer niet vanaf. Maar uitlenen is geen probleem.
RF 35mm f/1.8 IS stm "macro" >> Werkt alleen op RF-camera's, de RP, R, R6 of R5. Is op f/1.8 scherper dan de EF f/2.0. Autofocus is volgens mij trager dan de EF f/2.0. Spring bijvoorbeeld een kind naar je toe en wil je dat kind in die sprong platen, dan is deze lens net te laat, terwijl de EF dat precies wel doet.
Dat macro is niet echt 1 op 1. De vergroting is slechts 0.5. Dat is wel een stukje beter dan de EF lens, al haalt die dacht ik ook nog 0.23 of 0.24. Dit is wel verreweg de lichtste optie, want je hebt geen adapter nodig.