Het is 20 jul 2025 18:55

Auteur Laowa 100mm F2.8 geeft F00 waarde ?
 Laowa 100mm F2.8 geeft F00 waarde ?
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 14:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,

Ik heb onlangs de Laowa 100mm F/2.8 macro lens aangeschaft in combinatie met een Canon R6.
Het probleem: Ik krijg in de zoeker en bij de metagegevens nooit een F-getal te zien, steeds verschijnt er bv ( 1/50 - F00 - ISO 400 ) iemand een idee hoe dit op te lossen ?
Bedankt bij voorbaat :-)
Jean-Louis

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 14:52 
Lid
Fotografie

Geen idee. Klinkt als een communicatieprobleem tussen camera en objectief. Wel de goede mount?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 15:01 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Is het een non-AF objectief en wordt de F-waarde misschien op de lens aangegeven?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 16:59 
Lid
Fotografie

Als ik jou was zou ik met de lens terug gaan naar de leverancier. Op Opticallimits is een test verschenen en daarin lees ik dat de EXIF gegevens worden doorgegeven aan de camera. Als je de F waarde daarin niet terug vindt lijkt me dat niet goed, want die zou er dus in moeten staan. Lijkt op een communicatieprobleem lens/camera, zoals Frans al suggereert.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 18:36 
Lid
Fotografie

Ik heb in het verleden de Laowa 60mm 2:1 macrolens gehad, ik weet niet of dat een vergelijkbaar type is als jouw 100mm maar ik herinner me nog dat ‘ie geen contactpunten had bij de vatting. Exil gegevens kunnen om die reden dus niet getoond worden op de PC.

Na wat rond gespeurd te hebben ontdek ik dat de Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO de eerste lens is wél beschikt over een elektronisch diafragma, en daarom zouden bij de gemaakte foto’s ook de diafragmawaardes moeten staan.

Afijn, ik moest het toch even beter uitzoeken want hierboven had ik je vraag nog niet goed beantwoord. Op de website van Venus staat dat het elektronisch diafragma enkel beschikbaar is voor Canon EF! Niet voor de Canon RF (in jouw geval de R6).
Dat verklaart het.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2021 19:50 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Ik heb in het verleden de Laowa 60mm 2:1 macrolens gehad, ik weet niet of dat een vergelijkbaar type is als jouw 100mm maar ik herinner me nog dat ‘ie geen contactpunten had bij de vatting. Exil gegevens kunnen om die reden dus niet getoond worden op de PC.

Na wat rond gespeurd te hebben ontdek ik dat de Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO de eerste lens is wél beschikt over een elektronisch diafragma, en daarom zouden bij de gemaakte foto’s ook de diafragmawaardes moeten staan.

Afijn, ik moest het toch even beter uitzoeken want hierboven had ik je vraag nog niet goed beantwoord. Op de website van Venus staat dat het elektronisch diafragma enkel beschikbaar is voor Canon EF! Niet voor de Canon RF (in jouw geval de R6).
Dat verklaart het.

Aha, dat verklaart het :( wel gek dat het voor EF vattingen wel kan en niet voor RF :S spijtig, maar niets aan te doen zeker, wel erg bedankt voor deze info hoor :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp