Ab59 schreef:
Ik weet niet of de in-camera stabilisatie (IBIS) ook werkt met lenzen de geen RF zijn. Is wel een belangrijk puntje. De RF lenzen zijn niet goedkoop.
Het is een beetje een complex verhaal, maar als ja-nee vraag gesteld is het antwoord ronduit "ja dat werkt".
Bij lenzen zonder stabilisatie is het zo dat bepaalde (dure) RF primes beter gestabiliseerd worden dan EF primes, omdat de RF primes meer ruimte laten aan de sensor om te bewegen ter compensatie van trillingen dan EF lenzen, die daar niet op ontworpen zijn.
Bij lensen met stabilisatie werken IBIS en in lens stabilisatie (ILIS) beter samen als het om RF lenzen gaat. Bij EF lenzen met stabilisatie is die samenwerking er niet. Ze werken dan wel tegelijk, maar doen onafhankelijk een eigen taak.
Er zijn lijstjes met lenzen met per lens veel te optimistische waardes over hoeveel stops je krijgt met en zonder IBIS. Praktisch: Met mijn Sigma 50mm f/1.4 Art kan ik er bij 1/20ste er vanuit gaan dat ik een echt scherpe foto krijg bij 45Mp. Zonder stabilisatie is dat 1/125ste. Met mijn EF 24-70mm f/2.8 mkII heb ik 1/30ste met IBIS nodig. Zonder is dat 160ste.
Dus op dit soort standaard brandpuntsafstanden krijg je zeker een goeie twee stops, en dat is dan met EF-lenzen, ook third party.
Bij mijn Sigma 105mm f/1.4 Art gebruik ik nooit langer dan 1/125ste, dus ik weet niet precies met hoe lang ik weg kom bij die lens. Zonder IBIS heb ik 1/250ste nodig.
De RF 50mm f/1.2 is een lens die wel meer stabilisatie van IBIS krijg dan mijn Sigma f/1.4 Art, maar die Sigma heb ik 2ehands voor 350 euro, en de RF f/1.2 gaat nieuw voor 2300, dus voor dat prijsverschil kan ik daar wel mee leven.
Niet alle RF lenzen zijn gruwelijk duur. Er is een 35mm f/1.8 en 85mm f/2.0, en die zijn relatief betaalbaar. De RF 24-105 f/4.0 L is ook nog wel te doen. Voor andere L zooms die vaak echt te duur zijn in de RF mount kan je gewoon uitwijken naar (gebruikt) EF-glas van Canon of Sigma. Voor dure f/1.2 primes kan je uitwijken naar (gebruikte) f/1.4 lenzen van Canon of de f/1.4 Art primes van Sigma. Natuurlijk zijn de RF lenzen zo hier en daar soms wel eens een haartje beter. Maar het is echt geen wereld van verschil, en de prijs is dat duidelijk wel.