snake schreef:
langejaap schreef:
Nou vind ik zelf 1/60 uit de hand ook niet meer verantwoord en wellicht is dat toch iets zichtbaar in de opname. Ik zou proberen dit soort situatie`s met een statief te doen, dan kan je fwaarde iets omhoog(dat maakt hier gezien je achtegrond niet meer uit) en dan kan je wellicht iets beter resultaat terug zien.
Jaap,
Bedankt voor het commentaar, ik kan me daar in grote lijnen in vinden. Het probleem met Blauwtjes is, dat het zulke onrustige en gemakkelijk verstoorbare vlindertjes zijn, dat je nauwelijks de tijd krijgt om een statief neer te zetten, scherp te stellen en af te drukken. Dit Icarusblauwtje heb ik een kwartier lang van bloem naar bloem moeten volgen voordat ik 3 foto's had kunnen maken en deze opname was de beste van de drie.
De tip van Jaap voor vandaag: zorg dat je er vroeg bij bent.
Mijn ervaring is dat als je eenmaal weet waar ze te vinden zijn, dan kan je `s morgens hele series maken van zo een dier en dat geeft wereldse resultaten. idd op de dag zijn ze adhdèrs in zak formaat.
`s morgens echter zitten ze nog te drogen van de dauw(mits aanwezig) en is de temperatuur wat lager zodat ze veel en dan ook veel makkelijker te benaderen zijn.
ik praat dan wel over het tijdstip 5.30 uur of iets later.
Dan tref je ze an op een grashalm, dauw er op en heel erg makkelijk te benaderen.
dat was voor mij ook DE manier om deze schitterende vlinders er volledig fraai op te krijgen.
Op het moment waar ik het over heb kon ik op een 35cm afstand komen, een rijstzak wil dan uitkomst bieden aangezien je niet van die hele lage statiefjes heb haha.
Veel suk6 en groet, jaap