Het is 15 mei 2025 00:19

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Icarusblauwtje
 Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 08:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Icarusblauwtje op Gewone brunel.
Macro 90 mm, uit de hand F5.6 1/60 1:1.8 1 stop onderbelicht, iets gecropt

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 08:59 
Lid

Geslacht: Vrouw
Als ik eerlijk mn mening mag geven,

1, ik vind de vlinder te centraal geplaatst waardoor er weinig spanning in de compo zit.
2,de scherpte laat wat mij betreft te wensen over.

Het zijn lastige beestjes, zeker met de witte vleugelrandjes die heel snel over belicht lijken te zijn.
Nou vind ik zelf 1/60 uit de hand ook niet meer verantwoord en wellicht is dat toch iets zichtbaar in de opname.

Ik zou proberen dit soort situatie`s met een statief te doen, dan kan je fwaarde iets omhoog(dat maakt hier gezien je achtegrond niet meer uit) en dan kan je wellicht iets beter resultaat terug zien.

Verder blijven het onwijs mooie beesten om te zien en te fotograferen.

hrg en suk6

Jaap

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 09:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
langejaap schreef:
Als ik eerlijk mn mening mag geven,

1, ik vind de vlinder te centraal geplaatst waardoor er weinig spanning in de compo zit.
2,de scherpte laat wat mij betreft te wensen over.

Het zijn lastige beestjes, zeker met de witte vleugelrandjes die heel snel over belicht lijken te zijn.
Nou vind ik zelf 1/60 uit de hand ook niet meer verantwoord en wellicht is dat toch iets zichtbaar in de opname.

Ik zou proberen dit soort situatie`s met een statief te doen, dan kan je fwaarde iets omhoog(dat maakt hier gezien je achtegrond niet meer uit) en dan kan je wellicht iets beter resultaat terug zien.

Verder blijven het onwijs mooie beesten om te zien en te fotograferen.

hrg en suk6

Jaap

ik kan dit niet beter verwoorden ;)

Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 16:25 
Lid
Fotografie

langejaap schreef:
Nou vind ik zelf 1/60 uit de hand ook niet meer verantwoord en wellicht is dat toch iets zichtbaar in de opname. Ik zou proberen dit soort situatie`s met een statief te doen, dan kan je fwaarde iets omhoog(dat maakt hier gezien je achtegrond niet meer uit) en dan kan je wellicht iets beter resultaat terug zien.

Jaap,
Bedankt voor het commentaar, ik kan me daar in grote lijnen in vinden. Het probleem met Blauwtjes is, dat het zulke onrustige en gemakkelijk verstoorbare vlindertjes zijn, dat je nauwelijks de tijd krijgt om een statief neer te zetten, scherp te stellen en af te drukken. Dit Icarusblauwtje heb ik een kwartier lang van bloem naar bloem moeten volgen voordat ik 3 foto's had kunnen maken en deze opname was de beste van de drie.

Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 19:03 
Lid

snake schreef:
langejaap schreef:
Nou vind ik zelf 1/60 uit de hand ook niet meer verantwoord en wellicht is dat toch iets zichtbaar in de opname. Ik zou proberen dit soort situatie`s met een statief te doen, dan kan je fwaarde iets omhoog(dat maakt hier gezien je achtegrond niet meer uit) en dan kan je wellicht iets beter resultaat terug zien.

Jaap,
Bedankt voor het commentaar, ik kan me daar in grote lijnen in vinden. Het probleem met Blauwtjes is, dat het zulke onrustige en gemakkelijk verstoorbare vlindertjes zijn, dat je nauwelijks de tijd krijgt om een statief neer te zetten, scherp te stellen en af te drukken. Dit Icarusblauwtje heb ik een kwartier lang van bloem naar bloem moeten volgen voordat ik 3 foto's had kunnen maken en deze opname was de beste van de drie.

De tip van Jaap voor vandaag: zorg dat je er vroeg bij bent.
Mijn ervaring is dat als je eenmaal weet waar ze te vinden zijn, dan kan je `s morgens hele series maken van zo een dier en dat geeft wereldse resultaten. idd op de dag zijn ze adhdèrs in zak formaat.
`s morgens echter zitten ze nog te drogen van de dauw(mits aanwezig) en is de temperatuur wat lager zodat ze veel en dan ook veel makkelijker te benaderen zijn.

ik praat dan wel over het tijdstip 5.30 uur of iets later.

Dan tref je ze an op een grashalm, dauw er op en heel erg makkelijk te benaderen.

dat was voor mij ook DE manier om deze schitterende vlinders er volledig fraai op te krijgen.

Op het moment waar ik het over heb kon ik op een 35cm afstand komen, een rijstzak wil dan uitkomst bieden aangezien je niet van die hele lage statiefjes heb haha.

Veel suk6 en groet, jaap

Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 22:12 
Lid
Fotografie

langejaap schreef:
... 35cm afstand ... aangezien je niet van die hele lage statiefjes heb haha.

Jaap,
Jij niet :( , ik wel :P . Ik heb jaren geleden een lichtgewicht Velbon mini in foedraal gekocht, waar ik 3 verlengbuisjes bij heb laten maken, zodat ik van 30 cm tot op 1 meter kom.

Icarusblauwtje
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 22:24 
Lid

snake schreef:
langejaap schreef:
... 35cm afstand ... aangezien je niet van die hele lage statiefjes heb haha.

Jaap,
Jij niet :( , ik wel :P . Ik heb jaren geleden een lichtgewicht Velbon mini in foedraal gekocht, waar ik 3 verlengbuisjes bij heb laten maken, zodat ik van 30 cm tot op 1 meter kom.

okeej, verbluf ons met je resultaat en laat het een uitdaging zijn, dan rollen er vaak hele mooie resultaten uit :up

suk6.gr Jaap

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp